LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2020
  • Blad nummer 9
  • Vi skal lære at skynde os langsomt i naturen
 

Sidemenu

  • Leder: MeToo: Magt forpligter
     
  • TEMA: Pædagogmangel: Flere pædagoger på 37 timer er en del af løsningen. Men vil de?
     
  • TEMA: Forberedelsestid ville gøre en forskel
     
  • TEMA: Fuldtidsansatte giver hænder nok
     
  • TEMA: Vi er nødt til at tage konsekvensen
     
  • TEMA: Der er ikke andre tryllemidler end bedre arbejdsvilkår
     
  • Venskabslinjen forebygger ensomhed
     
  • Har du kolleger, der ikke er medlem af en (rigtig) fagforening?
     
  • Medlemsportræt: Jeg droppede mit første job, for jeg måtte ikke gå med bukser
     
  • Vi skal lære at skynde os langsomt i naturen
     
  • Forældre flokkes om at prise pædagoger
     
  • Spørg LFS-monopolet: Er det dårlig stil at søge væk fra den arbejdsplads, der har investeret i mig?
     
  • Mindeord for Torsten Munksgaard
     
  • Noter
     
27.10.2020  |
  
 

Vi skal lære at skynde os langsomt i naturen

Det skal netop ikke være skole. Så det er i orden, hvis hele formiddagen går med at undersøge, hvad der er under en træstub, og det er lige så meget i orden, hvis det kommer til at handle om skrubtudser, selv om temaet egentlig var bænkebidere. Det var nogle af de erfaringer, som pædagoger fra Børnehusene ved Skoven fik med sig, da de havde naturvejleder Louise Andreasen med ude og lege.

Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj

Temaet var egentlig bænkebidere, da en flok børn fra Børnehusene ved Skoven og deres pædagoger Torben Balsløw og Klara Fejerskov tilbragte torsdagen med naturvejleder Louise Andreasen.

Dagen før havde de lavet terrarier klar til bænkebidere, som havde fået serveret alt fra müeslibarer til visne blade, og hele børneflokken gik på tur i skoven for at finde flere bænkebidere til mini-forskningen. Men så fandt Milan en skrubtudse – og en mere. Og så var bænkebiderne pludselig ikke så interessante.

”Og det er så fint. For det vigtigste her er at give plads til børnenes nysgerrighed i stedet for at trække et planlagt tema ned over hovedet på dem. Det skal være sjovt. Og de skal lære at turde røre ved tingene og at være nysgerrige. Det er til gengæld helt ligegyldigt, om de bagefter kender bænkebidernes livscyklus. Det vigtige er de undersøgelser, vi udfører sammen, og at børnenes nysgerrighed bliver taget alvorligt,” siger Louise Andreasen, der kommer fra Naturcenter Amager Strand, som tilbyder sparring til det pædagogiske personale i dagtilbud i Nordvest og Bispebjerg.

Pædagogernes legekammerat

Louise Andreasen kommer ikke for at lave naturprojekt med børnene; hun kommer for pædagogernes skyld.

”Jeg er her allermest for de voksnes skyld – som legekammerat og sparringspartner. Formålet er inspiration til, hvordan man kan arbejde pædagogisk med læreplanstemaet om natur, udeliv og science,” siger Louise Andreasen, der selv har en baggrund som pædagog.

Torsdagen var sidste dag i forløbet. Louise Andreasen havde sammen med pædagogerne i Børnehusene ved Skoven lavet en plan for lege og aktiviteter til fire dage. Pædagogerne vidste på forhånd, at de særligt gerne ville have sparring på deres arbejde med science, og de foreslog selv, at det skulle handle om bænkebidere.

Louise Andreasen understreger, at det netop ikke er vigtigt, at børnegruppen og deres pædagoger nåede alle punkter.

”Det handler allermest om at skaffe tid og rum til refleksion over egen praksis hos de voksne. Hvad sker der egentlig, når vi sætter et tema i gang, og hvordan undgår vi, at vi kommer til at haste noget igennem. Det afgørende er, at det foregår på børnenes præmisser.”

Slå mindre brød op

For pædagog Klara Fejerskov har det være lidt af en ahaoplevelse, at man skal passe på med ikke at slå et for stort brød op, når man planlægger et tema.

”Vi er som pædagoger vant til at løbe så stærkt, at vi kan komme til at ville skynde os for meget, når vi gennemfører aktiviteter med børnene. Jeg er virkelig blevet mindet om, at der skal være plads til fordybelsen. Det nytter ikke noget, at man har en flot plan om, at børnene skal med ud og finde dyrene, lave terrarier og også lære noget om dyrene, hvis de i virkeligheden hellere vil fordybe sig i timevis i, hvad man finder under en træstub. Så bliver det jo netop skole,” siger Klara Fejerskov.

Børnegruppen, der var med på skovtur, havde max krudt i bagdelene og væsentlig mindre koncentration netop den dag. Men de var helt med, da de voksne satte gang i en leg, hvor børnene skulle lege bænkebidere, der gemte sig under en presenning.

Plads til grin

”Der kommer ikke noget godt ud af at tvinge en planlagt aktivitet igennem. Så det var så fint, at der opstod interesse for skrubtudserne i stedet, og at vi så greb den og lavede et skrubtudseterrarie i stedet for at fortsætte med bænkebiderne,” siger pædagog Torben Balsløw, der i forvejen ofte går i skoven med børnene.

”Jeg er blevet meget inspireret af Louises tanker om, at man ikke bare skal svare på børnenes naturspørgsmål, men i stedet lade børnene selv foreslå et svar, så de på den måde udfolder deres fantasi og former deres egne teorier,” siger Torben Balsløw, som også var optaget af Louise Andreasens forslag om, at man sørger for at tage egentlige lege med i naturaktiviteten.

”Børnene elskede det, da vi lavede en variation af bjørnen sover, som så bare foregik over temaet bænkebidere, hvor børnene gemte sig under en presenning og blev skræmt op. Det er en god måde at få samling, grin og bevægelse med ind i aktiviteten.”

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14587 Loadtid: 0.037 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14587 Loadtid: 0.037 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14587 Loadtid: 0.037 sek.
Download logo