LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2007
  • Blad nr. 4
  • Kritik af autismetilbud
 

Sidemenu

  • Leder: Et hus fattigere
     
  • Småt nyt
     
  • Smalhals
     
  • Netop nu
     
  • Den hollandske model
     
  • Thoravej
     
  • Kysten
     
  • Kritik af autismetilbud
     
  • PVC og phthalater
     
  • Seniorklubben 25 år
     
  • Nye bøger
     
  • Forårets Helligdage
     
  • Lederklummen
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Et slag for dagplejen
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Special  
  
 

Kritik af evaluering af autismetilbud

Den første evaluering af tilbud til børn med autisme i Danmark er netop udsendt af Socialministeriet. Og den skabte stor røre allerede inden den udkom!

Rapporten er en forsknings baseret evaluering af rehabili terings- og træningsindsatsen for børn med autisme, herunder evaluering af behandlingsme toden ABA (Applied Behavior Analysis).
Den har kostet fem millioner kroner og målet med den er at give danske børn med autisme bedre og mere veldokumenterede pædagogiske tilbud. Målet med ”Evalueringen af rehabiliterings- og træningsindsatsen for børn med autisme” har været at måle og sammenligne effekterne af og prisen på fi re forskellige typer af tilbud til bør nehavebørn med autisme. At redegøre for forskelle og ligheder mellem forskellige mo deller for træning og støtte og komme med en vurdering af disse forskelles baggrund og betydning.

Foruden de samfundsøkonomiske ressourcer de enkelte modeller lægger beslag på. Evalueringen er baseret på data fra såvel test som iagttagelser, afrapporteret brugertilfredshed og observerbare ændringer i sociale konfl iktniveauer, relationer og kompetencer.

Rapporten fokuserer især på at sammenligne det udbytte, børnene får af træning efter den intensive behandlingsmetode ABA med det udbytte, de får af de tilbud, som de almindeligvis gives i Danmark. Evalueringen viser, at ABA-tilbuddet giver en større forældretilfredshed og en bedre udvikling af børnenes sociale kontaktevne. Til gengæld vurderer evalueringen at de almindelige tilbud udvikler børnene mere, hvad angår IQ, sprogligt niveau og selvhjælpsfærdigheder end ABA-tilbuddet.
Og ABA-tilbuddet er ifølge evalueringen gennemsnitligt 2-3 gange dyrere.

Evalueringen er gennemført i et samarbejde mellem akf (Anvendt Kommunal Forskning) og MarselisborgCentret.
Denne konklusion fik ABA-foreningen (en pårørende forening af forældre til børn med autisme, som går stærk ind for netop ABA-tilbudet) på banen. Formand Joi Bay mener det er mere end tvivlsomt, om målet med evalueringen er nået.

Kritikken går på at rapporten angiveligt ikke opfylder kravene til videnskabelige evalueringer. Som læge Jeanette Frost, mor til et barn, der indgår i evalueringen, skriver på ABA-for-”alt tyder på, at rapporten rammer ved siden af, og at både Socialministeren og børnene var bedre tjent uden. Den opfylder nemlig ikke de mest basale krav til videnskabelige evalueringer.

Som læge kan man ikke undgå at blive fagligt forstemt over at konstatere, hvor ringe vilkår evidensbaseret forskning har på autismeområdet.”
I evalueringen er børnenes udvikling målt ved hjælp af psykologiske tests, som kan belyse børnenes intelligens, sprog og so ciale færdigheder. Joi Bay påpeger at hvis man vil kende resultaterne af en behandling eller et pædagogisk tilbud, så skal man naturligvis teste, inden behandlingen starter – og gentage de samme tests efter behandlingen, det vil sige hovedprincippet i alle former for klinisk effektmåling.

Men i undersøgelsen er der angiveligt gået mindst ni måneder efter behandlingen startede, før testene gik i gang.
Dels tog man de opfølgende tests, som skulle vise, hvordan børnene har udviklet sig intelligensmæssigt, sprogligt og socialt som et resultat af indsatserne, allerede efter ni måneder (og enkelte efter seks måneder). Hvor man bør og normalt også lader gå længere tid for at man for alvor kan se udviklingen i testresultaterne. Dette gælder ikke mindst børn med autisme, som udvikler sig langsomt.

Et andet problem skulle være at testningerne af børnene er så forskellige at man reelt ikke kan sammenligne dem.
Intentionerne var ellers gode nok, skriver Jeanette Frost videre på ABA-foreningens hjemmeside. Man ved faktisk ikke så forfærdelig meget om hvilke metoder der virker, på trods af at autisme er et dyrt handicap rent samfundsmæssigt.

”Men resultaterne vil ikke kunne dokumentere effekten af de forskellige behandlingsmetoder”, hævder hun.
At kritikken kommer så stærkt fra netop ABA-foreningens side, skyldes jo nok at evalueringen ikke yder ABA-metoden retfærdighed efter foreningens side.

ABA står for Applied Behavior Analysis, på dansk ”anvendt adfærdsanalyse”.

Læs mere på foreningens hjemmeside www.abaforum.dk

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1438 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1438 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1438 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo