Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
OBS! Arrangementet er flyttet til nye lokaler i KBH. NV!
Fyraftensmøde om neuropædagogik den30. september
Afholdes i Biblioteket, Rentemestervej 76, 2400 Kbh. NV mandag d. 30/9 2019 kl.18-21.
Der vil være sandwich og vand til de tilmeldte; døren åbnes kl.17. Tilmelding nedenfor.
Oplæg v/Merete Sand fra NK, Neuropædagogisk Kompetencecenter, Professionshøjskolen University College Nordjylland i Hjørring.
”Neuropædagogik – en måde at forstå adfærd på”
Neuropædagogik er en forståelsesramme – en indgang til at forstå menneskets adfærd. Der er tale om et komplekst og dynamisk samspil mellem hjerne, krop og omverden (Fredens, 2018). Der arbejdes med udgangspunkt i menneskets ressourcer. Kernen i det neuropædagogiske arbejde er, på baggrund af pædagogiske observationer, at ”gå bag om adfærden” og forstå, hvilken mening det giver for det enkelte menneske at udvise netop denne adfærd – alt adfærd er kommunikation. Neuropædagogik beskæftiger sig ikke med sandheder – men med hypoteser og i neuropædagogik ses al adfærd som intentionel og meningsgivende.
I et neuropædagogisk perspektiv sættes fokus på den positive relations betydning for hjernens udvikling. Neuropædagogikken har fokus på at koble det, der sker i konkrete situationer mellem mennesker i forhold til det, der sker i vores hjerner, og hvilken betydning det har at blive mødt og forstået af omverdenen.
Et centralt omdrejningspunkt i neuropædagogikken er dels at kvalificere kommunikationen, udvikle mestringsevnen og bevare livsduelighed, og dels af have fokus på den enkeltes livskvalitet med læring- og udviklingsprocesser som et centralt omdrejningspunkt.
Aftenen vil være en blanding af oplæg, film og små øvelser.
Ved spørgsmål kontakt Lisbeth Waidtløw: lisw@foa.dk, mobil: 30 94 81 34.
Tilmelding
30.9.2019 Neuropædagogik v/Merete Sand
Der kan afmeldes via denne formular indtil: 30-09-2019 18:00