LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 fagområder i LFS
  • Almenområdet
  • Bestyrelsen 2022- 2024
  • Referater
  • Tidligere referater
  • 2018-2019
  • Orienteringsreferater
  • Bestyrelsesmøde 29.8.2018
 

Sidemenu

  • Bestyrelsesmøde 15.11.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 23.10.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 12.9.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 20.8.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 21.6.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 14.5.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 9.4.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 18.3.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 19.2.2019
     
  • Bestyrelsesseminar 11.1.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 12.11.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 11.10.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 29.8.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 22.6.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 25.5.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 18.4.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 13.3.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 8.2.2018
     
  • Bestyrelsesmøde 19.1.2018
     
10.10.2018  | Almen  
  
 

Referat af bestyrelsesmøde i Almenbestyrelsen

Onsdag d. 29. august 2018 kl. 09.30 – 16.00
Der er morgenmad i kantine fra kl. 9.00 – 9.30
LFS, Rosenvængets Allé 16, Sal A
2100 København Ø

Frokost kl. 12.00 – 12.45

Tilstede: Anne Müllertz, Annette Beck (kommer kl. 11), Conni Nielsen, Kirsten Løth, Kristina Vasseux, Lone Koch, Louise Barslund, Maria Porse, Tina Truelsen, Martin Rasmussen, Lars Ammonsen, Emil Solvind, Stinna Reuter Hall, Brian Engsig, Jette Olsen, Martina Bianca Wellm, Ulla Børgesen

Afbud: Karen Ribergaard, Bente Zingenberg, Lis, Martin A., Bimala, Kristian,

  1. Valg af ordstyrer og referent:

Ordstyrer: Tina Truelsen

Referent: Kirsten Løth

  1. Godkendelse af dagsorden til dagens møde og referat fra bestyrelsesmøde i juni

Dagsorden godkendt med tilføjelse af punktet Faggruppelandsmøde.

Referat er godkendt.

Bilag: Referat fra 22. juni

  1. Budget & regnskabsstatus v./ Ulla.

Der er et mindre forbrug på frikøb allerede nu, selv om frikøb at TR’er først stopper efter generalforsamlingen 2018. Forskellen i forbrug på hvad der er budgetteret med og hvad der er forbrugt er et mindreforbrug på 56.000. Der lægges et budget for perioden 2018-20 ud fra samme principper som de forudgående generalforsamlinger.

Drøftelse af egenkapital og forbrug og fordeling af midler til områderne fremadrettet:

Anne: Spørgsmål: Kører de andre områder rundt?

Det lyder som en god ide, at begynde at kigge på, om fordelingen af penge til områderne an ændres

Conni: Rigtig god ide at kigge på en mere samlet pulje penge, da det er meget lidt, områder sal sidde med hver især.

Brian: Som det ser ud nu er der ikke plads til meget andet end drift på de to andre områder. Et forslag er, at ændre fordeling, så man kun for fuld beløb for de første medlemmer og ikke, når man når over et vist antal medlemmer. Det er dog vigtigt at skelne mellem egenkapital og de penge vi får tildelt i budget årligt. Opsummeret: Der skal kigge på akkumulering af midler, så de bliver fordelt anderledes og mere rimeligt. Egenkapital kan vi ikke bare køre ind i den daglige drift.

Ulla: Der var engang, hvor alle penge lå centralt og det var en kamp, hver gang vi skulle bede om penge. Er bekymret for, hvilken betydning det får, hvis vi centraliserer områdets økonomi. Mener ikke, at vores egenkapital kan bringes i spil i forhold til forslaget om lønstigninger til områdeformænd og FU.

Tina: Synes det er en rigtig god ide at kigge på en anden fordeling.

Martina: Den økonomiske uafhængighed, der risikerer at blive kompromitteret. Et forslag kunne være, at man som område får et max over, hvor megen egenkapital man som område må have stående – eksempelvis på 1 mio.

Kirsten: Enig i forslaget om, at man max kan beholde en max del af overskuddet, når regnskabet er afsluttet. Derudover foreslår hun, at der stilles forslag til rep om, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der består af de tre kasserer fra områderne, LFS kassereren, områdeformænd.

Martin R.: Derudover er der også stor forskel på, hvordan områderne prioriterer forbrug af penge – det er både en fordel og en ulempe. Der er en risiko for at de tre områders medlemmer, hvis de opdager forskellen, undrer sig over den

Anne: Synes at den historiske forklaring er vigtig i nuancen og synes samtidig, at det er vigtigt, at vi samarbejder mere på tværs af områderne. Mener, at vi skal være konservative i spørgsmålet om at uddele penge til forsalget om lønstigninger. Spørgsmål: frikøb af ikke tr og lønnen er centralt betalt, så hvordan kan den komme i spil

Lone: Det giver ingen mening, at vi har en egenkapital på 2.700.000 og samtidig i dele af forening ikke mener, at vi ikke har råd til lønstigninger. Er enig i Martinas bekymring for, at vi mister vores økonomiske uafhængighed, hvis vi centraliserer økonomien

Emil: God løsning at lave max for egenkapitalen. Samtidig enig i, at der en bekymring for centralisering af økonomien, men mener at det løses ved at der sættes et max. På.

Brian: God ide med arbejdsgruppe – man skal være påpasselig med at lave max på procenter og måske i stedet sætte et max i kroner.

Ulla: Enig med Brian.

Conni: Egenkapitalen skal ikke finansieres af egenkapitalen, men nedsæt gerne en arbejdsgruppe, der kan kigge på, om en anden fordeling kan finansiere lønstigningerne.

Martin: I forhold til drøftelse af lønstigninger på HB, så hænger det sammen med vores drøftelse af vores budget. Pensionsstigninger foreslog Britt at vi for FU hævede til 16%

Beslutning: Der stilles forslag til repræsentantskabet om, at der nedsættes en arbejdsgruppe, som over de næste to år kigge på, hvordan man kan fordele midlerne anderledes og mere solidarisk, som over tid nedbringer almenområdets egenkapital, dog uden at områderne mister deres økonomiske uafhængighed.

Bilag: Kasserapport

  1. Generalforsamling 2018.

  1. Fremtidigt arbejde
  • OK20 – hvordan hjælper vi de private
  • Fra uorganiseret, til medlem til aktivt medlem
  • Kombistillinger – vi har en gruppe medarbejdere, der har 2 til 3 arbejdspladser for at kunne få noget der tilnærmelsesvis fuld tid. Under overskriften arbejdsmiljø og arbejdsfællesskaber.
  • 30-timers arbejdsuge vs. Fuld tid ja tak.
  • Sammenhængsreform
    • Kulegravning af dagtilbudsområdet -
    • Udfordringsretten og friinstitutioner
    • Samarbejdssystemet skal forenkles og de faglige organisationer skal bidrage til at forenkle overenskomster og arbejdstidsregler
    • Nærværende faglig ledelse ledelsesspænd
  • Dalende uddannelsesniveau, rekrutteringsudfordringer og småbørnsløftet
  • Forsøg med nedsat gruppestørrelse i daginstitutioner
  • Styrkede pædagogiske læreplaner -

Bilag: Fremtidigt arbejde 2018-20

  1. Hvordan mobiliserer vi til generalforsamlingen? Gruppearbejde – konkret og sjovt

Jeg har vedhæftet listen over dem, jeg har noteret, der genopstiller. Som det ser ud nu, har vi 10 pladser, der ikke umiddelbart er kandidater til, så vi skal alle tage fat i en kollega, vi mener kunne være en ressource for bestyrelsen, og som vi vil opfordre til at stille op. Samtidig skal vi minde dem om, at det er megasejt at være delegeret til REP. Udover, at vi skal have flere ind i bestyrelsen, så skal vi også have samlet 43 mennesker, der kommer med til repræsentantskabet (inkl. dem fra bestyrelsen, der måtte blive valgt som delegeret)

Løth har aftalt med redaktionen og de to andre områdeformænd, at vi laver et videoklip til facebooksiden, hvor vi fortæller, hvorfor det er vigtigt, at man deltager på generalforsamlingen og desuden stiller op til bestyrelse og som delegeret.

Gruppe 1:

Annette – valby – kgs enghave

Anne – amager

Maria – nørrebro

Brian – indre by/østerbro

FTR – vanløse/brønshøj

Kirsten – frederiksberg

Gruppe 2:

Konkurrence om at få alle medlemmer på en arbejdsplads – præmie

Quiz: Ved I hvad en generalforsamling er? Hvad kan I få indflydelse på på en GF.

Tekst på til videoerne

I gamle dage omkonverterede man p-møder til GF – samarbejde med ledersektionen?

Uddannelsen skal også orientere om, hvordan LFS er opbygget og sige, at de skal komme til GF

Hvad afholder folk fra at komme: lav tiltro til egen evner og bekymring for tidsforbrug

FTR/områdeformand fortæller, at det forventes, at TR’er deltager på GF og fortæller i øvrigt om LFS struktur. Og at det desuden forventes, at TR orienterer deres kollegaer om, at de skal deltage

Beslutning: Tegning

  1. Skal den nye bestyrelse automatisk være delegeret til repræsentantskabet?

Det, der taler for, at man som bestyrelsesmedlem automatisk er med på repræsentantskabet er, at man lige er valgt ind til bestyrelsen og at det dermed også giver mening, at man er med til at beslutte de store linjer i organisationen, som jo foregår på REP.

Det, der taler imod er, at man som bestyrelse ”blokerer” for pladser, som medlemmer, der ikke sidder i bestyrelsen, kunne have fået.

Det er altså et spørgsmål om, hvad der i vores optik er bedst rent demokratisk.

Jeg vil bede jer om at overveje dette til næste møde, så vi ret hurtigt kan beslutte, om forslaget skal stilles på generalforsamlingen eller ej.

Beslutning: Det blev besluttet ikke at stille forslaget på generalforsamlingen.

  1. Hvor stor skal bestyrelsen være?

Beslutning: Almenbestyrelsen besluttede at stille forslag om, at bestyrelsens størrelse fortsat er på 25 medlemmer.

  1. Status på forslag om lønændring for FU og områdeformænd.

Forslaget er justeret efter det nye lønmagasin er kommet. Forslaget vil stadig betyde en merudgift på 350.000 – 400.000 årligt. Forslaget har været drøftet på HB d. 27. august. Status er, at FU stiller et alternativt forslag. Det står pt. ikke klart, hvad pensionsprocenten for de forskellige FU-medlemmer er. Spørgsmålet om pension er derfor fjernet fra forslaget, og HB blev bedt om udelukkende at tage stilling til lønniveauet på et principielt niveau. HB har besluttet at bakke op om, at der udarbejdes et budgetudkast for både områdebestyrelsernes forslag og Britts forslag, som bliver drøftet på næste HB-møde. HB bakkede desuden op om, at områdeformænd og FU læner sig op af hhv. pædagogiske ledere og klyngelederes løn.

Beslutning: Der blev ikke truffet nogen beslutning.

Bilag: Forslag om ændring af løn FU og områdeformænd

  1. Status på HB

Referatet fra mødet i juni blev gennemgået. Der var ingen spørgsmål til referatet.

Dagsordenen fra mødet i august blev gennemgået og der blev orienteret fra HB-medlemmerne om, hvad der blev drøftet.

Bilag: Referat fra HB 25. juni 2018

Bilag: Dagsorden fra HB 27. august 2018.

  1. ”For Velferdsstaten”

Kirsten indleder med at fortælle om konferencen. Den starter kl. 9 og slutter kl. 16, så det er ud og hjem samme dag. Bestyrelsen skal tage stilling til, om vi skal sende medlemmer afsted og i så fald hvor mange. Paradoksalt nok, så skal vi flyve op til en konference om, bl.a. hvordan fagbevægelsen kan forhindre klimakrisen.

Martin: Anbefaler at vi sender en delegation afsted. Han har tidligere været afsted og mener at det i høj grad, i modsætning til andre konferencer, kvalificerer de fagligt aktive. Og især, hvis vi tager afsted sammen med de andre bestyrelser. Og vil gerne afsted.

Martina: Asbjørn Wahl og hans lige har arbejdet for at stille krav til både kommunal- og regeringspolitikere og mener, at det er meget interessant og anbefaler, at bestyrelsen tager afsted. Vil gerne selv med, men ved ikke, om hun kan.

Brian: Tilslutter sig og anbefaler, at vi sender en delegation afsted.

Anne: Hvor mange skal vi i så fald sende afsted og kan der gives frikøb. Anne foreslår, at vi drøfter, om vi kan give et tilskud til de andre områdebestyrelser, hvis de ikke har råd.

Ulla: Inviter dem til Danmark

Martin: Vi kan godt åbne for, at menige medlemmer kan deltage, men bør sende det spørgsmål i HB. Under alle omstændigheder kan vi ikke bestille billetter før der har været afholdt generalforsamling, og vi ved, hvem der sidder i bestyrelsen.

Beslutning: Vi sender en delegation på 10 bestyrelsesmedlemmer afsted, og hvis det er muligt, forhåndsbookes billetter uden navn, således at det først efter generalforsamlingen og dermed valg til bestyrelsen besluttes, hvem, der tager afsted. Formanden undersøger, hvad de andre bestyrelser har besluttet og koordinerer med dem.

  1. Bestyrelsesweekend i slut oktober/start november

Beslutning: Bestyrelsen tager afsted, og formanden finder en dato og sender invitation til den nye bestyrelse, når den er valgt.

  1. Faggruppelandsmøde

Beslutning: Formanden sørger for transport til faggruppelandsmødet og fremsender information til dagpædagogerne og medhjælperne fra Frederiksberg om mødested og tidspunkt. Formanden undersøger ligeledes, hvornår der bliver udsendt materiale til deltagerne og vender tilbage.

  1. Gensidig orientering

Lone – Budget 19 på Frederiksberg: Der er fremlagt et budgetkatalog, hvor man har foreslået modeller:

1: over 3 år

2: her og nu (1. maj 2019) der lukkes 11 skovafdelinger. Tanken er at lokalerne kan give lejeindtægter indtil børnetallet igen er stigende.

3: 3 institutioner lukkes – primært selvejende – udvalgt efter hvor der er den dyreste husleje.

Henrik Krogh er blevet bedt om at undersøge, om der kan hentes penge på eksterne konsulenter.

Louise -

Forarget over at FOA-bladet reklamerer for Socialdemokratiet – formanden sender en forespørgsel til næstformanden i FOA.

Punkter til næste møde:

  • Praktiske opgaver i forbindelse med generalforsamlingen.
  • Faggruppeudvalg for pædagogisk personale i skolen
  • Småbørnsløftet

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13502 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13502 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13502 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo