Referat af almenbestyrelsesmøde19. januar 2018
Afbud til mødet fra:Bente Zingenberg, Emil Solvind, Martin K.A. Rasmussen, Lis Irene Nielsen, Ulla Børgesen, Bimala Møller, KristinaVasseux.
Til stede var:Stinna Reuter Hall, Kristian Høeg, Anne Müllertz (gik kl. 13.00), Brian Engsig, Kirsten Løth, Lars Ammonsen, MartinAlexandersen, Lone Koch, Connie Nielsen, Maria Porse, Thomas Enghausen, Jette Olsen, Tina Truelsen, MartinaWellm, Louise Barslund, Anette Beck (fra kl. 11.00) og Karen Ribergaard (fra kl. 13.00)
Dagsorden:
1) Godkendelse af dagsorden til dagens møde og referat fra bestyrelsesmøde i november 2017
Bilag: Referat fra sidste møde.
Bestyrelsen godkendte referat fra sidste bestyrelsesmøde.
2) Budget & regnskabsstatus v./ Ulla
Orientering/drøftelsespunkt.Bilag: Kasserapport.
I kassererens fravær gennemgik Thomas regnskabet. Medbragt var et udvalg af det merchandise, som almenbestyrelsen har været medfinansierende på sammen med de andre områder og LFS centralt.
Regnskabet taget til efterretning.
Derudover har bestyrelsen modtaget en ansøgning om støtte fra Julie Asare i forbindelse med afviklingen afAmager klubbernes Stjerneparaden på 3000,- kr.
Bestyrelsen godkendte ansøgningen og Thomas giver besked til ansøger om, at almenbestyrelsen støttermed kr. 3000,00.
3) LFS'HB-møde, referat og til næste gang v./ HB-medlemmerne
Orientering/drøftelse/beslutningspunkt.
Bilag: Dagsorden til kommende HB og referat fra sidste møde.
Bemærkninger til dagsorden?
Ad 1. Formalia
Godkendelse af referat fra ordinært hovedbestyrelsesmøde den 27. november 2017.
Ad 2. Status på medlemstallet (bilag 1)
Ad 3. ”Indenfor murene”
Ad 4. OK 2018
Ad 5. Ekstraordinær FOA Kongres den 25. april 2018
Ad 6. Gensidig orientering
Ad 7. Eventuelt
Spørgsmål: Hvad er situationen, hvis der er konflikt på FOAs område når der er kongres?
Svar: Svaret undersøges – bringes til LFS HB på mandag.
Bestyrelsen tog dagsorden til efterretning og er klar til kommende HB-møde.
4) Nyt om overenskomstforhandlingerne 2018 v. Thomas
Orientering/Drøftelsespunkt.
Bilag:
Vedlagt indkaldelsen er krav fra henholdsvis KL og FOA.
På www.lfs.dk/12583 findes yderligere links til forbundsformandens OK-dagbog, FOAs temaside m.v.
Status pr. 18.01.17:
Spejderpagten indgået og holder stadigvæk.
Der har været afholdt, før jul, kravsudvekslingsmøder mellem de faglige organisationer og KL, hvor parternehar kunne fremlægge og spørge ind til hinandens krav.
Men hvad indeholder KL kravene så?:
Almenområdet:
Ændring af den enkeltes tilbagetrækningsalder (folkepension minus 5 år). Dvs. ingen udvidelse, selvom vi skalarbejde længere, men blot et rykkelse(fælles krav for alle).
Ændring på arbejdstidsaftaler, KBH er med KL, forstå det nu, siger KL. Så I må droppe alle særaftaler og blivelige som de andre.
Afskaffe lokale aftaler, Afskaffe 37/3, og plustid.
PAU´er ned i løn. I ligger for tæt på pædagoger.
TR-reglerne, (altså de særskilte København- og Frederiksberg-regler), som også i kravene står til ændring.
- Vi ved ikke præcist hvad det er for ændringer. Forespurgt er svaret, at det vil fremgå vedforhandlingsbordet..
Sammenligner man de regler der gælder København og Frederiksberg TR´erne med resten af landet er derfølgende forskelle:
- I København har vi TR på enheder med leder. I resten af landet har man én TR pr. leder med ansættelsesansvar og økonomiansvar. Altså det som svarer til en klyngeleder i København.
Altså kan det være kravet om færre TR´er som de ønsker at rejse?
En anden forskel er afregningen af TR´s møder. I kender reglerne, det er de samme, som I sombestyrelsesmedlemmer er omfattet af. Altså at I har retten til at deltage uden at arbejdsgiver kompenseres(MED-rammeaftalen §16, stik 1, 2 og 3).
I alle andre kommuner, har man ikke denne aftale. Men derimod det bureaukratiske system.
Måske er det det?
Men hvad det præcist er bliver vi meget klogere på når de finder det passende at løfte sløret.
Dagplejen:
DP OK´en: Her ønsker man en helt ny fremtidssikret overenskomst. Problemet i dag, er at det er svært atbudgetstyre det område er et af KL´s bemærkninger for, hvorfor det er nødvendigt.
Frokostpause: Gælder kun statsansatte. Der er ikke fremsendt krav om, at det skal gælde de kommunaleansatte.
Ingen lyspunkter i KL´s krav---som i ingen overhovedet. Forhandlinger er 14 dage bagud. (iflg. forbundsformanden).
Konflikt/ lockout:
FOA HB beslutter endeligt i februar, hvilke grupper der skal ud.
KL har siden sidst meldt klart ud, at enhver strejke, vil blive mødt med lockout. Derfor skal man tænke taktiski udvælgelsen
Der skal udpeges 10.000-15.000 FOA-medlemmer til konflikt. Frist for indsendelse af strejkevarsel er 28.2.
En strejke kan begynde 1. april (kan evt. udsættes m.v.)
Men vigtigt at understrege, at ingen pt. ved, hvordan det ender. Men lige nu går det rigtigt skidt.
Forhandlinger: Er ikke eksisterende pt.
Ved referatets gennemskrivning 23.01.2018:
OK18 forhandlinger er i går aftes gået i gang. Mere info herom på: www.lfs.dk/12987
5) LFS idé til Projektbeskrivelse: Øget Velfærd gennem arbejdsfællesskaber, kl. 10.00-11.00 ved Jan Hoby
Bilag: Projektbeskrivelse udsendt pr. mail til bestyrelsen den22.11.2017 også vedhæftet denne indkaldelse.
Jan Hoby, næstformand i LFS gennemgik tankerne og visioner fra projektbeskrivelsen.
Et par af hans ord varblandt andet:
- Hvordan kommer vi videre med arbejdsfællesskaber. En ting er at sige arbejdsfællesskaber. Hvordankommer vi op i større skala?
Ikke lede ned til kerneopgaven, men lede op til kerneopgaven. Måden ord bliver brugt på har enorm storbetydning.
Alting har et internt pendul. Hvis ikke vi som faglige organisationer forstår at slå til, så vil der bare værenogen andre der gør det? Så hvis ikke vi gør det hvem gør det så?
Derefter havde bestyrelsesmedlemmerne en række spørgsmål / bemærkninger som blev drøftet og bragtvidere.
Almenbestyrelsen var grundlæggende helt enige i projektet grundsubstans og bakker op om at der arbejdesvidere med projektet.
Thomas sikrer, at almenbestyrelsen orienteres om projektet og at Jan naturligvis kan deltage på kommendebestyrelsesmøder, for at orientere om projektet fremadrettet.
Jan orienterede om, at der afventes et par tilbagemeldinger fra andre, så hvordan det endelige udfald bliverkan der ikke svares på endeligt her til mødet.
6) Administrative Fællesskaber i BUF. Britt Petersen deltager på punktet. Kl. 12.45 – 13.45
Bilag: BUU Dagsorden fra November 2017 samt vedhæftet som bilag: Ledersektionens skrivelse til BUF om administrative fællesskaber.
Britt deltog på punktet omkring administrative fællesskaber. Britt fremlagde historikken og udviklingen isagen.
Bestyrelsen tog orienteringen til efterretning.
Punktet blev suppleret med den aktuelle situation om merindskrivning i Københavns Kommune, (se materialepå punkt 9). Bestyrelsen drøftede sagen. Alle er enige om at problemet skal løses. Alle er også enige om, atmerindskrivning fra 12 til 14 børn på ingen måder er optimalt. Løsningen med at ændre kilomtergrænsen tilf.eks. 5 kan da være en løsning, for nogen, men ikke for andre. Fra debatten blev det nævnt at de 4-5
kilometer jo ikke nødvendigvis er i samme retning og den faktuelle afstand, således kan være meget mere.
Almenbestyrelsen er enige om, at det samlet set er en belastning for vores medlemmer. Men opgaven skalløses, for ellers vanker der 9 millioner i returpenge til forældrene fra BUF budget og det er ej heller optimaltpå nogen måde.
Derfor er det meget vigtigt, at de midlertidige pavilloner m.v. kommer meget hurtigt i brug, så en eventuelmerindskrivning bliver i kortes muligt tid, således at medlemmerne og børnene skånes mest muligt.
7) Bestyrelseskonference 2018 til drøftelse og beslutning
Arbejdsgruppen fremlægger forslag til indhold. Endelige datomuligheder skal også besluttes.
Bestyrelsen besluttede:
Forslag til indhold fremlagt på bilagene er fine, men der var flertal for vi har brug for dem inden en evt.konflikt. Thomas undersøger om det kan kommer på marts mødet!
Bestyrelsen besluttede samtidigt at rykkebestyrelseskonferencen til oktober 2018. Det vil således blive enbestyrelseskonference for den bestyrelse, der bliver valgt på generalforsamlingen 2018 og være deres førstemøde og dermed både en introduktion til bestyrelsen, arbejde med det fremtidige arbejde der bliverbesluttet og fungere som optakt til LFS repræsentantskab 2018
8) Valg af deltagere iblandt de valgte bestyrelsesmedlemmer til FOA, Pædagogisk Sektor faggruppelandsmødet 2018, som afholdes 3. april kl. 10.00 -21.00 og 4. april kl. 09.00-16.00 på HotelNyborg Strand
Beslutningspunkt.
Temaet for dette års møde er Arbejdsfællesskaber. Mødematerialet vil foreligge 4 uger før mødet.
- 5 dagpædagoger skal vælges og- 2 iblandt pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, støttemedhjælpere o. lign. medlemsgrupper.
Beslutningspunkt: Følgende deltager i år:
(Thomas deltager på en sektorbestyrelsesplads. Derfor er der 5 dagpladser.)
Følgende blev valgt på mødet:
Brian Engsig.
Annette Beck.
Maria Porse (med forbehold for anden aktivitet i FOA).
Martin K.A. Rasmussen (tilkendegav efter mødet at han gerne vil med).
Pædagogmedhjælpere:
Der var ingen der havde mulighed grundet afvikling af restferie m.v. Thomas bedt om at kontakte FTREmil Solvind og høre om han har mulighed for at deltage eller bistå.
9) Nyt fra områder/udvalg m.m.
Orientering/drøftelsespunkt.
- Orientering om faglige klub opstartsarbejde v. Thomas på baggrund af medlemshenvendelse herom.
Bilag: Udkast til vedtægter for faglig klub.
Bestyrelsen havde en længere drøftelse om faglige klubber: Blandt andet at det vil være en tilbagegangtil et system der er afviklet en gang (Jette Olsen).
Ansøgning fra gang til gang.
Jette: Vi skal ikke tilbage til klubberne. Det besluttede vi (LFS) at afskaffe for ca. 12-14 år siden.
Men bestyrelsen er enige om, at det gode initiativ skal understøttes. Det er en rigtig god ide atunderstøtte og derfor blev det besluttet, at vi støtter den konkrete faglige klub i dens aktivitet frem tilgeneralforsamlingen 2018. Altså en prøveperiode, hvor de kan ansøge til deres aktiviteter fra gang tilgang.
Thomas formidler bestyrelsens beslutning til de ansvarlige på Scandiagade 100.
På førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamling 2018 skal der således foretages enevaluering af forløbet.
Orienteringspunkter.
TOPI: Tidlig opsporing: Bestyrelsen har fået Hoved-MED-orienteringen.
Merindskrivning: 12 til 14 børn:H-MED har udtalt sig.
Det handler om, at der simpelthen ikke bygges hurtigt nok. Prognoser har vi kendt, men det går fårlangsomt med byggeri.
Derfor er forslaget også pavilloner. Men de skal også leveres og opsættes, men det er hurtigere endnøglefærdigt byggeri.
Hvis ikke pladsgarantien overholdes koster det forvaltningen 9,2 millioner pr. måned og alle børn udenplads, skal have plads alligevel.
KFO har foreslået at hæve grænsen fra 4 km til 5 km.
Men ingen tvivl om, det er en rigtig skidt situation. Men, som det fremgår i skrivet fra Hoved-MED og denpolitiske indstilling.
Det er en uholdbar situation. Det presser området og medfører konsekvenser.
Når der tales midlertidigt er der heller ikke nogen der kan sige hvad det er. Det kan være 12,24 eller 36måneder. Men det er i alles interesse, at det bliver så kort som muligt.
Der hvor der konkret er problemer, at blandt andet i Ørestaden. Der er simpelthen for mange børn. Formange bliver boende eller få flere børn. Mere end hvad prognoserne sagde.
Hvad besluttede udvalget så i onsdags:
- Situationen er at sagen nu går i BR-salen i februar måned. Der er simpelthen ikke enighed i udvalget omhvad der skal gøres.
- Kommende medlemsaktiviteter:
- 18. januar: Flyt fokus, når du arbejder med urolige børn, www.lfs.dk/12918 og det gentages den11. aprilpå grund af meget stor interesse i deltagelse. Almen dækker mad og eventuel transport tiloplægsholder. LEGO fonden betaler anden del.
- 6. marts; Fyraftensmøde ” Markante Forældre handler i kærlighed”; www.lfs.dk/12944
- 7. marts; Demonstration foran KL i forbindelse med kommuneaftale.
- 8. marts; Kvindernes kampdag. Der vil være et arrangement som tidligere i forbundshuset. Mereinformation kommer snart.
10) Eventuelt
Ingen bemærkninger.