Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
FOA - Fag og Arbejde:
Til:
Undervisningsministeriet
Afdelingen for videregående uddannelse
Kontoret for videregående pædagogiske uddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
23.11.2005
Høringssvar til forslag til lov om uddannelse til pædagog
(professionsbachelor)
Undervisningsministeriet har den 7. nov. 2005 fremsendt ovennævnte lovforslag.
Fag og Arbejde - FOA har følgende bemærkninger.
Generelt
Vi hilser det velkomment, at der nu foreligger et konkret forslag til reform af pædagoguddannelsen og finder, at lovforslaget på flere områder, modsvarer de fordringer, professionen stiller.
Fagrække og linjefag
FOA er positive overfor, at man i lovforslaget indfører en ny fagrække, og ligeledes indfører en ny model for linjefag, hvor de studerende efter eget ønske kan vælge mellem tre linjer, sundhed, krop og bevægelse – udtryk, musik og drama, og værksted, natur og teknik.
Dog finder vi, at uddannelsens faglige grundlag er pædagogik, og mener derfor at faget pædagogik bør beskrives overordnet, som indgang til de øvrige fag. Vi skal således opfordre til, at dette gøres til genstand for yderligere overvejelser med inddragelse af såvel eksperter på området og arbejdsmarkedets parter.
Tværfagligt samarbejde
Med tanke på de fremtidige krav og opgaver, der stilles til det pædagogiske arbejdsmarked, hilser FOA velkomment, at der indføres et tværfagligt element i uddannelsen, som sigter mod, at den studerende tilegner sig kompetencer til fremme af samarbejde med andre relevante professioner.
Specialisering
Vi er enige i at det pædagogiske professionsfelt ikke er en entydig størrelse, men er et bredt og alsidigt funktionsområde, der omfatter bl.a. arbejde med mennesker i alle aldre, normalt fungerende, eller med større eller mindre nedsatte funktioner af forskellig art. Vi mener at pædagoguddannelsens indhold og tilrettelæggelse skal give den studerende viden og kompetence til at kunne bevæge sig fra det ene område til det andet.
Det mener vi ikke man gør ved indførelse af specialisering. Vi mener at specialiseringstanken er ude af trit med udviklingen på det pædagogiske arbejdsmarked. Vi er enige i, at der er behov for fokus på det socialpædagogiske område, men ser hellere, at der bliver mulighed for en fordybelse i stedet, således at det pædagogiske arbejdsfelt ikke opdeles igen.
Vi skal således opfordre til, at dette forhold afklares i det kommende lovarbejde.
Praktikuddannelsen
Vi havde gerne set, at man med den nye lov, havde afskaffet den lønnede praktik, således at der kunne skabes en bedre sammenhæng mellem seminarieundervisningen og praktikundervisningen, ved at de studerende i højere grad kunne hellige sig det at være studerende og ikke som værende en del af institutionens normering. Derfor vil vi endnu engang opfordre til, at der findes en løsning, som f.eks. kunne være indførelse af egentlige studiepraktikker. Praktikken bør således gøres til genstand for yderligere overvejelser forinden udformningen af det endelige lovforslag.
Adgangskravene til uddannelsen
Vi finder stramningen af adgangskravene til uddannelsen hensigtsmæssig, således, at de kommer på linje med de øvrige professionsbacheloruddannelser, men støtter også op om muligheden for, at ansøgere der ikke har en adgangsgivende uddannelse, men som kan dokumentere kvalifikationer, kan optages på baggrund af en realkompetencevurdering.
Med venlig hilsen
Forbundssekretær
Lisa Dahl Christensen