LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte (oktober 2019)
     
     
    Budgetaftale 2020 i København (oktober 2019)
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
     
    Nyt job: Pædagog til køkkenet i Fritidscenter Tingbjerg
     
     
    Nyt job: Energiske pædagogiske medarbejdere til børnehaven i Børnehuset GAIA på Amager
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Sårbarhed som målestok for modige arbejdsfællesskaber
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement 26.2.2020:
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010-2018
  • 2017
  • Blad nr. 9
  • Pædagoger har også (forbudte) følelser
 

Sidemenu

  • Leder: Kommunalvalg 2017, gør det en forskel?
     
  • Hele bladet som pdf
     
  • Småt Nyt
     
  • Indretning i vuggestuen: Rod er ikke inspirerende for små børn
     
  • Min pædagog med Aksglæde: Susanne var en rigtig bjørnemor
     
  • Tema: Kommunalvalg 2017: Mere til børn og handicappede i København - måske...
     
  • Tema: Kommunalvalg 2017: Overraskede politikere på Frederiksberg
     
  • Tema: Kommunalvalg 2017: Hvad tænker kandidaterne i din kommune om dagplejen
     
  • Pædagoger har også (forbudte) følelser
     
  • Bogomtaler
     
  • Danmark for velfærd - LFS bakker op
     
  • LFS arrangement: Livsfarlig ledelse
     
Af Hedda Maj Jensen  | 27.10.2017  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Pædagoger har også (forbudte) følelser

Kender du til at blive så irriteret på en beboer på dit botilbud eller et barn i din institution, at du har lyst til at skrige - og måske endda lyst til at tage fat og ruske? Eller har du et yndlingsbarn, som du foretrækker frem for de andre? For mange er det tabu. Men pædagoger skal også give plads til de forbudte følelser, siger psykolog Berit Mus Christensen.

Tekst: Hedda Maj Jensen

”Vi har følelser, og vi bliver påvirket af hinanden. Det gælder også, selv om man arbejder professionelt med mennesker, fordi man bringer sig selv i spil i relationen. Og det er vigtigt, at vi identificerer og anerkender vores følelser, fordi de kan fortælle os noget om, hvad der er vigtigt for os og give os ledetråde i forhold til, hvad vi som mennesker og professionelle skal styre efter,” siger psykolog Berit Mus Christensen, som er bogaktuel med fagbogen ’Med mig selv som redskab. Om at være professionel med følelser’, som hun har skrevet sammen med psykologkollegaen Maja Nørgård Jacobsen.

Følelser viser vej

Følelser som vrede, utålmodighed, skuffelse, utilstrækkelighed og endda forelskelse plejer vi at henregne til privatlivet. Men de opstår også i forhold til de børn, borgere og kolleger, vi arbejder professionelt med, siger Berit Mus Christensen:

”Hvor der er værdier, er der smerte, og hvor der er smerte, er der værdier. Følelsesmæssigt ubehag fortæller altid noget om, hvad der er vigtigt for os. Hvis vi bliver kede af det over et barn, som ikke responderer på vores indsats, eller frustrerede over en misbruger, som ikke møder op, fortæller det noget om, hvad vi ønsker os. Det giver os på den måde et fingerpeg om, hvad der er vigtigt for os at holde fast i. Fortsætter ked-ad-det-heden eller frustrationen over tid, giver det os en pejling på, at vi måske skal ændre strategi,” siger Berit Mus Christensen.  

Hun mener, at det er en illusion, at man kan lade være med at have visse følelser for andre mennesker i den professionelle relation. For mennesker har følelser i mødet med hinanden.

”At følelserne viser os vej til det, der er vigtigt for os, er dog ikke det samme, som at vi skal styre blindt efter dem. Tværtimod kan det være vigtigt at ”sidde lidt” med den umiddelbare reaktion og impuls, før vi beslutter os for om, og i så fald hvordan, vi ønsker at handle på den. I eksemplet ovenfor er det fx sjældent en god idé at handle på de umiddelbare impuls til at skrige eller slå barnet – men den følelsesmæssige reaktion fortæller måske noget om barnets vanskeligheder i det sociale felt generelt. Eller om, at du selv trænger til mere søvn. Eller hvis en given strategi gang på gang fremkalder denne samme reaktion, er det måske tegn på, at en ændring i tilgangen vil være gavnlig,” siger Berit Mus Christensen

Tabuiserede følelser

Berit Mus Christensen oplever, at det kan være meget tabuiseret for professionelle at have og vise visse følelser i arbejdet med mennesker.

”Det handler blandt andet om, at vores hjerner er indrettet til ikke at ville have ubehagelige følelser. Vi prøver at undvige dem. Og så er der i samfundet generelt en forestilling om, at følelsesmæssigt ubehag er usundt,” siger Berit Mus Christensen, og fortsætter:

”Man kan sige, at det ligger i naturen og bliver forstærket af kulturen. Hvis vi har det, som vi i daglig tale vil kalde negative følelser som vrede, nervøsitet, irritation eller utilstrækkelighed, tænker vi, at det er følelser, vi skal slippe af med. Selv WHO slår tabuet fast i deres beskrivelse af sundhed som ”en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke blot fravær af sygdom, smerter eller andre skavanker”,” siger Berit Mus Christensen.

Vi har desuden ofte en tendens til at sætte lighedstegn mellem tanke og handling.

Man kan sagtens have tanker om og endda lyst til at råbe ad et barn eller endog slå det. Men det er langt fra det samme som at gøre det. Men vi behandler typisk os selv, som om vi havde gjort det, hvis vi kommer til at tænke tanken. Det skal der gøres op med – en tanke er blot en tanke, og en følelse er blot en følelse,” forklarer Berit Mus Christensen.

Reager på følelserne indeni

Man skal som professionel først og fremmest lægge mærke til, hvad der sker inde i en selv i kontakten med det andet menneske. Vi skal lytte til vores følelser, men ikke følge dem blindt og handle i affekt. Derimod skal vi prøve at have velreflekterede handlinger.

”Mærk efter, hvilke tanker, følelser, kropslige reaktioner og handlemæssige impulser, du har i dig selv lige nu? Hvis du blot kan stoppe op et splitsekund, inden du handler, er du allerede nået langt,” siger Berit Mus Christensen

Hun mener, at det kan være en god idé at kunne reagere på sine følelser ”under huden” i stedet for at handle.

”Hvis du oplever et barn som meget irriterende, og din impuls er at råbe eller tage det i hoved og r.. og smide det ud ad vinduet, skal du selvfølgelig ikke handle på impulserne. Men prøv alligevel at give dig selv lov til at eksplodere indeni i stedet for at undertrykke følelsen. Forestil dig, at du rent faktisk smider barnet eller lav en indre film, hvor en skuespiller udlever det,” siger Berit Mus Christensen. Ganske ofte kan et sådant lille indre rollespil være med til at skabe en afstand til oplevelsen. På den måde kan vi blive opmærksomme på, at der er tale om tanker, følelser og billeder – ikke konkrete handlinger.

Undertrykte følelser vokser

”Undersøgelser viser, at jo mere vi prøver at undertrykke en følelse, desto mere banker den på. Vi kan godt rumme højintensive følelser – vores krop kan godt holde til det. Det vigtige er, at vi ikke omsætter dem til impulsive handlinger,” siger Berit Mus Christensen, som dog understreger, at der naturligvis også kan være brug for, at man udtrykker sine følelser, bare de ikke kun er impulstyrede.

”For eksempel skal barnet, der søger grænser, ikke udelukkende mødes med ro og rummelighed. Et tydeligt tegn på vrede kan i den situation være med til at vise, at du ikke er ligeglad med, hvordan barnet behandler dig – det rører dig faktisk,” siger Berit Mus Christensen og tilføjer: ”Start med at se situationen i et helikopterperspektiv. Træk vejret, giv plads til følelsen og overvej, om du vil handle på den lige nu. Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, så vent med at handle på følelsen, til du er faldet lidt ned igen.. Lav en pause mellem din impuls og din handling.”

Tal med dine kollegaer

Hvis du står i en situation som pædagog med et barn eller en borger, som går dig på nerverne, og du føler, at du ikke kan holde det ud mere, og det ikke hjælper bare at reagere på følelserne indeni, kan det være en god idé at trække sig, give sig selv et pusterum og måske lade en kollega tage over.

”Vores relationelle impulser er individuelle, og nogle vil reagere på noget ved nogle mennesker og andre på andet. Alle pædagoger skal ikke nødvendigvis kunne klare alle børn. Det kan være fint at indrette sig efter relationer, så længe alle ikke har problemer med det samme barn eller borger. Men sådan er det faktisk sjældent,” siger Berit Mus Christensen.

Det kan også være en god ide at italesætte sine ubehagelige følelser over for sine kolleger på fx personalemødet.

”Vi skal turde åbne op og italesætte vores følelser for på den måde at normalisere dem. Alle har følelser, og følelserne er ofte flertydige. Fx kan forkærlighed til et bestemt barn i institutionen både føles dejligt, men også forkert, da vi jo i handling helst skal behandle alle børn lige. Men når man hører, at andre har det på samme måde med forskellige børn, føler man sig ofte spejlet og anerkendt,” siger Berit Mus Christensen.

Følelser rettet mod vilkår

Det er ikke kun følelser i relationer, der kan være ubehagelige. Der kan være endog meget stærke ubehagelige følelser knyttet til rammerne for arbejdet, som er reguleret af myndigheder og lovgivning. I Berit Mus Christensen og Maja Nørgård Jacobsens bog peger de eksempelvis på de dokumentationskrav, som er blevet indført med New Public Management, og som for mange medarbejdere inden for det sociale, sundhedsmæssige og pædagogiske område, kan føles meningsløse og endda give en følelse af at bliver overvåget.

”Kombinationen af en stor arbejdsbyrde og manglende mening kan over længere tid føre til blandt andet stress, depression og udbrændthed. Mange vil føle, at dokumentationsarbejdet fjerner fokus fra kerneopgaven og det direkte arbejde med barnet/brugeren. Netop det relationelle arbejde er noget, de fleste pædagoger tillægger stor værdi og føler smerte ved ikke at efterleve,” fortæller Berit Mus Christensen.

Når man oplever sig frustreret, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad man kan kontrollere, og hvilke vilkår, der ikke kan rokkes ved. På den måde kan man tage aktivt stilling til sine handlemuligheder, acceptere frustrationen som et vilkår og undgå, at den udvikler sig til magtesløshed.


Redskaber

I bogen ’Med mig selv som redskab. Om at være professionel med følelser’ har Berit Mus Christensen og Maja Nørgård Jacobsen medtaget en lang række øvelser, der kan give læseren bedre kendskab til eget følelsesliv og reaktionsmønster. Det betyder, at man kan være bedre forberedt, når de ubehagelige følelser opstår. ’Med mig selv som redskab. Om at være professionel med følelser’ er udkommet på Frydenlund.


Berit Mus Christensen

Psykolog Berit Mus Christensen er specialiseret i metoden Acceptance and Commitment Therapy (ACT). I ACT arbejder man ikke på at få ubehagelige tanker og følelser væk ved fx at undersøge grunden til, at vi har dem, eller forsøge at erstatte dem med andre, mere positive tanker. Antagelsen er, at det ikke er muligt på længere sigt. I stedet træner man sin evne til at rumme disse reaktioner, så de ikke på samme måde påvirker eller begrænser det, vi gør. Berit Mus Christensen arbejder som beskæftigelsespsykolog og har desuden egen praksis, hvor hun tilbyder terapi, supervision og kurser/workshops. Læs mere om Berit Mus Christensen og ACT på: www.actpsykolog.dk

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12840 Loadtid: 0.161 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12840 Loadtid: 0.161 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12840 Loadtid: 0.161 sek.
Download logo