LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2017
  • Blad nr. 8
  • Mariehøne-børnene mødte Søren Snegl
 

Sidemenu

  • Leder: Både lettelse og frustration over budgetaftale
     
  • Hele bladet som pdf
     
  • Småt Nyt
     
  • Tema: Klyngen: Vi kan kun holde børn ude af banderne ved at samarbejde
     
  • TEMA: Københavnerteamet: Medborgerskab er vejen ud af banderne
     
  • Min pædagog med Mie Østergaard Nielsen: Min barndom har lært mig, at jeg er god nok
     
  • Mariehøne-børnene mødte Søren Snegl
     
  • Bogomtaler
     
  • Jeg orkede faktisk ikke at søge erstatning
     
  • Numseleg behøver ikke være forbudt
     
  • LFS-arrangement: Fra asyl til moderne dagtilbud
     
Af Anna Louise Stevnhøj  | 29.9.2017  | Almen  Dagplejen  
  
 

Mariehøne-børnene mødte Søren Snegl

På Naturværkstedet Kløvermarken kan københavnske børnehavebørn lære om naturen ved at sanse, smage, røre og se. En gruppe børn fra Børnehuset Katholm besøgte sneglefarmen og fik en sneglesafari med i købet.

Tekst: Anna Louise Stevnhøj

”Prøv at se. Når det bliver lidt vådt, så vågner de op og stikker hovederne frem. Kan I se, de har følehorn?”

Ruud Dekker er pædagogisk medarbejder ved Naturværkstedet Kløvermarken, som putter sig som en idyllisk trylleskov ved Christianshavns ydre voldgrav. Her kan børn i alderen nul til seks år lære om naturen og få sig en på opleveren på det 5000 kvadratmeter store område, der tilbyder skov, vand, legepladser og finurlige små bygninger, der mest af alt minder om noget for hobbitter.

Mariehøne-stuen er basisgruppe i Børnehuset Katholm, og mariehønsene skal passende nok møde Søren Snegl. Ruud Dekker viser dem sneglefarmen og fortæller lidt om snegle. Men det handler mest af alt om at se og om at røre. Og det sidste er lidt af en overvindelse for nogle af børnene.

God læring bygger på nysgerrighed

”Det er selvfølgelig ikke universitetsniveau. Og så alligevel. For al god læring handler om det helt basale: At sanse og opleve og få vækket nysgerrigheden. Vi vil gerne give dem en forståelse for og en interesse for naturen, så den ikke er noget fremmed,” siger Ruud Dekker.

Ruud Dekker inviterer mariehønsene med på sneglesafari, hvor de udstyret med små plasticspande gennemsøger de mest uvejsomme dele af området for at finde snegle. Og her bliver selv de mest forsigtige børn optaget af jagten. De glemmer helt, at de var lidt nervøse for at røre, og samler glad snegle op fra jorden og plukker dem fra træerne. Tilbage ved udgangspunktet arrangerer Ruud Dekker væddeløb, hvor hvert barn bidrager med en snegl, der får barnets navn skrevet med tusch på huset. Der er stor jubel, da Emmas snegl er først over målstregen.

”Vi taler meget om sneglene undervejs, og de får ord for det, de ser og oplever. De kan forhåbentlig fortælle om de snegle, de har mødt, næste gang de er ude og gå tur med far og mor,” siger Ruud Dekker.

Tryghed giver overskud

Det er tredje gang inden for en måned, at de små mariehøns besøger Naturværkstedet Kløvermarken. Gentagelsen giver tryghed og overskud til at tage hul på nye oplevelser hver gang.

Pædagog Mai-Britt Henriksen oplever, at børnene lærer noget, som de ikke kan få hjemme i institutionen.

”Vi ser nye sider af dem herude. Vi har blandt andet haft et forløb, hvor de lærte at smage på krydderurter. Det ville jeg have forsvoret, at man kunne få dem til, men det gik fint. Og i dag var der faktisk nogen af dem, der gik og plukkede grønt og smagte lidt undervejs på sneglesafarien,” fortæller hun.


Sideartikel:

Småbørn skal sanse sig til læring

Det er vigtigt og vidunderligt at give børn et forhold til naturen. Men de skal ikke lære på skolebænken, de skal lære via at sanse og erfare, siger Frank Olesen, som er leder af Naturværkstedet Kløvermarken.

Naturværkstedet Kløvermarken holder fast på, at tilbuddet kun skal være for de nul til seksårige.

”Læring er vigtig for os. Men når vi taler om de mindste, må det ikke blive skoleagtig undervisning. Derfor vil vi give børnene naturoplevelser, hvor de sanser og erfarer. Der er mange små ”stenbrobørn”, for hvem naturen er et fremmed element. Vi ser dem som en fornem opgave, at alle småbørn i København skal have et respektfuldt og nysgerrigt forhold til naturen,” siger Frank Olesen, der mener, at introduktionen til det fremmede element skal handle om tryghed.

”Vi tager udgangspunkt i, hvor børnene er, og hvad de er optaget af. Det er fantastisk at opleve, når et lille barn, der begynder med at være bange, ender med at blive så tryg, at det tør holde en stor vinbjergsnegl eller smage på noget helt fremmed,” siger Frank Olesen.

Edderkopper og tisseskov

Aktiviteterne på Naturværkstedet handler ikke bare om de umiddelbare naturoplevelser. Alle forløb kobles op på læreplanstemaerne og på værkstedets sprogindsats, hvor der bevidst arbejdes med at sætte ord og sætninger på de ting, børnene oplever.

”Vi arbejder på at gøre pædagogerne til vores samarbejdspartnere. Vi indgår eksempelvis ofte samarbejder, hvor vi tilbyder, at de kan få regnorme eller snegle med hjem, så de fortsætte forløbet derhjemme i institutionen” fortæller Frank Olesen.

Mellem 8000 og 9000 børn og voksne er årligt på besøg på Naturværkstedet Kløvermarken, hvor daginstitutionerne kan booke sig ind på forløb som Sneglefarmen, Bænkebideren, Efterårets frugter, Edderkopper og hjulspind og meget mere. Men man kan også bage brød på bål, sove til middag i et shelter, snakke med hønsene, lege på naturlegepladserne og tisse i tisseskoven.


Fakta:

Mere natur for de mindste

Naturværkstedet Kløvermarken er en del af ’Børnehaver, Natur og Miljø’ i ’Afdelingen for Bæredygtig Udvikling’ i Børne- og Ungeforvaltningen i København.

’Børnehaver, Natur og Miljø’ tilbyder ud over Kløvermarken også aktiviteter på Københavns Naturskole, Øresundsmiljøskolen og Energi & Vand. Eller man kan få besøg på institutionen af den udekørende naturskole, eller indgå i et samarbejde om kompost eller nyttehave i sin egen institution. Læs mere, og book på www.groen.kk.dk eller Facebook, Børnehaver, Natur & Miljø

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12752 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12752 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12752 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo