LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2017
  • Blad nr. 7
  • Tema: Eventyrhaven i Valby: Svært at implementere i dagligdagen
 

Sidemenu

  • Leder: Vejen til banden begynder i blealderen
     
  • Hele bladet som pdf
     
  • Småt nyt
     
  • Historier fra dagplejen
     
  • Tema: Robotterne kommer - helt ind i vuggestuen
     
  • Tema: Det er barnet og ikke dimserne, der er i fokus
     
  • Tema: Enghusene i Vanløse: Med på beatet
     
  • Tema: Eventyrhaven i Valby: Svært at implementere i dagligdagen
     
  • Tema: Det skal ikke være legetøj til pædagoger
     
  • Tillidsdagsorden i socialforvaltningen i tekst og billeder
     
  • Film: Kærlighedserklæring til barndommen
     
  • Pædagoger kan være med til at forebygge angst
     
  • Min pædagog med Mai Mercado: Jeg kaldte Arne for far
     
  • Bogomtaler
     
  • LFS-arrangementer
     
Af Anna Louise Stevnhøj og Hedda Maj Jensen  | 25.8.2017  | Almen  Dagplejen  
  
 

Eventyrhaven i Valby: Svært at implementere i dagligdagen

”Vi har lært rigtig meget på de kurser, vi har været på. Men det er svært at tage det med tilbage til livet i daginstitutionen. Jeg vil helst ikke være en af de der pædagoger, der siger, at der ikke er tid til alt det her. Men det er svært at finde tiden,” siger Søren Gaedt.

Søren Gaedt er pædagog i børnehavedelen af Eventyrhaven og en af dem, som har været med i projektet KbhMiniMakers. Han synes, det har været rigtig sjovt at prøve kasserne med for ”100.000 kroner dimser fra Kina”. Men han ser også store udfordringer i forhold til implementeringen i daginstitutionerne.

”Jeg har brugt det teknologiske udstyr sammen med nogle af de ældste børnehavebørn. Vi har blandt andet sat lyd til gulerødder, rødbeder og børnenæser og lavet kredsløb med bestemte elektroniske ”klodser”, der kan skabe lyd og lys, ” fortæller Søren Gaedt, som desuden er i gang med at lave et æble-keyboard til børnehavens sommerfest.

”Tanken er, at nogle af børnene skal spille på æbler, som er sat til lydanlæg, så de har forskellige toner. Det giver en mulighed for at få nogle børn med, som ellers ikke vil optræde,” siger Søren Gaedt.

Legetøj for voksne

Søren Gaedt synes, det har været sjovt at tage nogle børn ud af børnegruppen og bruge det elektroniske udstyr med dem. Han er dog ikke sikker på, at de elektroniske gadgets har et større læringspotentiale end så meget andet legetøj og bøger, hvor man eksempelvis også taler med børnene om, hvad der er fantasi og virkelighed.

”Det udstyr, jeg har brugt, er heller ikke noget, børnene selv ville kunne bruge uden en voksen, og det er ret skrøbeligt. Det skal være de allerældste børn, og selv de har lidt svært ved at holde koncentrationen. Nogle gange tror jeg mere, det er et legetøj for de voksne pædagoger, end det er for børnene,” griner Søren Gaedt.

Han har lagt mærke til, at der står en aldersgrænse på fra seks - otte år og op på en del af udstyret, og han mener, det vil have større brugbarhed for de lidt ældre børn i skolen.

Kræver motiverede pædagoger

Eventyrhaven har udover den store startkasse netop fået endnu to store kasser med blandt andet udstyr til at bruge i naturen og udstyr til at lave musik.

”Vi har faktisk fået så store mængder udstyr i forløbet, at det har været svært at forholde sig til. Der er meget af det, som det helt sikkert er sjovt at bruge, men det kræver også, at der er nogle voksne, som vil det. Jeg er den eneste her i børnehaven, som har lyst, og jeg stopper snart. Hvad kommer der så til at ske?” spørger Søren Gaedt, som før har oplevet, hvordan ting endte i depotrummet, hvis det var svært at få brugt.

”Jeg synes, at en af de ting, man kan tage med fra de indledende eksperimenter med KbhMiniMakers er, at mængden af udstyr skal begrænses, og at det i højere grad skal tilpasses aldersgruppen,” siger Søren Gaedt, som desuden påpeger, at potentialet måske kunne blive større, hvis man lige som med en huskunstnerordning, fik en ekspert ind i børnehaven, som i en periode arbejdede mere intensivt med børn og elektronik uden også at skulle indgå i børnehavens øvrige gøremål.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12687 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12687 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12687 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo