Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Klage fra Lisbeth Harsvik, Uddannelsesdirektør på UCC, til LFS Hovedbestyrelse:
Til Hovedbestyrelsen i LFS
Vi er på professionshøjskolen UCC meget forundrede over, at næstformand i LFS Jan Hoby optræder på studentermøder i UCC. Her agiterer han for aktioner mod ledelsen af UCC, for at afsætte ledelse, og han opfordrer de studerende til at besætte campus. Han kritiserer også ledelsens udmeldinger på intranettet og opfordrer de studerende til at demonstrere mod dem.
Vi har meget svært ved at forstå, hvad en fagforening, der organiserer færdiguddannede pædagoger i kommunale institutioner i København, har at gøre på en uddannelsesinstitution, og hvorfor fagforeningen føler sig kaldet til at blande sig i forhold på uddannelsesstedet. Vi synes, det er langt over grænsen at kritisere UCC’s ledelse og blande sig i forhold, som LFS slet ikke har noget at gøre med.
Vi undrer os især over den fagpolitiske linje i LFS. Den form for konfrontatorisk retorik og agitation hører fortiden til. Vi mener, at Jan Hoby taler den pædagogiske profession ned og spænder de studerende for sin egen politiske kæphest. På møder opfordrer han til protester mod ledelsen over for forhold, han som næstformand i LFS burde vide, at UCC ikke er herre over, fx omkring bekendtgørelsen og taxametertilskud.
Vi kan ikke forstå, at LFS ser som sit mål og opgave at blande sig i UCC’s interne forhold og opfordrer til i stedet at bruge kræfterne på at arbejde for bedre økonomiske rammebetingelser - i uddannelsen og professionen - bl.a. i samarbejde med os.
Hvis LFS har emner eller spørgsmål, I gerne vil drøfte med Professionshøjskolen UCC, stiller vi naturligvis gerne op til at møde med LFS.
Venlig hilsen
Lisbeth Harsvik, Uddannelsesdirektør
Svar fra Hovedbestyrelsen i LFS
Kære Lisbeth
Tak for dine mails til hovedbestyrelsen i LFS henholdsvis den 10. marts og den 13. marts 2017, hvori du stiller en række spørgsmål om LFS ´s rolle i den igangværende konflikt og nu blokade af direktionsgangen.
Vi skal her give hovedbestyrelsens svar på dine henvendelser.
Som du sikkert er bekendt med, er LFS hovedstadens største enhedspædagogiske fagforening. LFS er større end BUPL Hovedstaden og BUPL Storkøbenhavn tilsammen. Vi organiserer blandt andet pædagogerne på alle kommunale institutioner i København, og derudover organiserer vi pædagoger i en række stillinger i 17 andre kommuner.
Det virker derfor mærkeligt, at du spørger, hvilken interesser LFS har i de indre og ydre forhold omkring pædagoguddannelsen. LFS har de samme interesser som SL, BUPL, FOA og de lokale fagforeninger, der organisere pædagoger. Vi har alle interesse i, at de nuværende pædagogstuderende sikres den bedst mulige uddannelse i deres studietid, eftersom mange af de studerende vil blive vores nuværende medlemmers kollegaer eller samarbejdspartnere i fremtiden. Til gavn og glæde for børn, unge, voksne - alle de borgere, som pædagoger arbejder sammen med.
Inden for ét døgn i januar 2017 sendte 502 ud af 780 pædagogstuderende skriftlige klager til ledelsen. Det er da det største faresignal, man kan sende, og alligevel er der ikke rettet op på problemerne. Desværre er det vores opfattelse ud fra meldinger fra PLS, de studerende, pressen og vores egne medlemmer, at der er behov for professionel handling, så de studerende får den bedste kvalitet i deres uddannelsesforløb.
Når afstanden mellem udført og oplevet ledelse er blevet for stor, reagerer LFS altid. Vi kan og vil derfor ikke sidde ”de interne forhold” overhørig. Det ville være uansvarligt på områdets vegne. Vi mener derfor ikke, der er tale om interne forhold, men om forhold der påvirker hele sektoren i negativ retning.
LFS oplever ikke, at ledelsen på UUC Campus Carlsberg tager de pædagogstuderende, underviserne og problemerne alvorligt. I har som ledelse lovet bod og bedring siden september 2016. Men intet er sket.
De pædagogstuderende har stillet 11 krav, herunder Ingen modulopgaver og prøver oveni hinanden; Modulerne afsluttes med feedback fra underviser; Der tilbydes erstatningsundervisning for aflyste timer; Tydelig opgavebeskrivelse udsendes ved modulstart; De studerende har direkte indflydelse på, hvem de har som BA-vejleder.
Svaret fra ledelsen har været floskler om at "tale pædagoguddannelsen op" og alle de retoriske svar, der findes i afvæbnet kritik manualen. Direktionens svar til de pædagogstuderende har været nedladende, affejninger og ikke-svar på reelle og store problemer. Ledelsen på Campus Carlsberg har frasagt sig ethvert ansvar for de kaotiske forhold, der hersker - herunder ansvaret for, at undervisernes arbejdsmiljø er helt i bund.
Vi har som faglig organisation og som repræsentant for vores medlemmer en professionel forpligtelse til at sikre, at vores medlemmer repræsenterer og udmønter et højt fagligt niveau i deres kerneopgave, som uddannede pædagoger. Men det forudsætter naturligvis, at de i deres uddannelsestid har fået den bedst mulige undervisning, praktikforløb, vejledning, eksamensforløb etc.
Konkret i forhold til din kritik af LFS næstformand Jan Hoby, så er fakta således, at Jan var inviteret af de studerende til at tale torsdag den 10. marts. Vi skal undlade at besvare din personlige kritik af Jans retorik, men i stedet forholde os til det faktum, at når LFS politiske ledelse inviteres til debat, så deltager vi gerne, hvis det har relevans for faget, området og udviklingen.
Forhold som bekendtgørelsen og taxametertilskud er ganske rigtigt en politisk beslutning. Naturligvis må og skal UCC og landets øvrige UC´er sikre deres indflydelse, når disse er til forhandling. Men vi mener, at der i mellemliggende perioder må udmøntes en lobbyisme, hvis uddannelsen skal forbedres, og de nuværende rammebetingelser ikke skal være status quo. Det går vi ud fra, at både UCC og LFS har en fælles interesse. Derfor er det også positivt, at vi kan konstatere, at uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) er blevet kaldt i samråd på baggrund af de svar, som du har givet de studerende.
I forhold til Jan Hobys deltagelse den 13. marts, var Jan inviteret af de studerende til at holde oplæg om børns kulturfælleskaber. Det kan hovedbestyrelsen i LFS ikke umiddelbart se som et problem, da Jan igennem mange år har været oplægsholder for tusindvis af studerende rundt om i landet.
Hovedbestyrelsen i LFS ser frem til, at de problemer, der er på UCC løses, så de studerende kan se tilbage på et godt uddannelsesforløb. Vi anerkender fuldt ud, at der kan opstå problemer og udfordringer for alle i en opstartsfase i nye rammer. Men ikke i halve år og mere. På et tidspunkt må man forvente, at problemerne løses, så vores kommende kollegaer bliver klædt bedst muligt på i deres uddannelsestid. Men det kræver, at ledelsen erkender, at meget af det kaos, der er på pædagoguddannelsen, ikke skyldes rammevilkårene, men ledelsens manglende ledelse.
Med venlig hilsen
LFS Hovedbestyrelsen