Rollen som arbejdsmiljørepræsentant
Din overordnede rolle som arbejdsmiljørepræsentant er at være med til at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer hele arbejdspladsen og alle kolleger
Arbejdsmiljørepræsentanter er valgt for hele arbejdspladsen og skal dermed varetage interesser for hele arbejdspladsen/området og for alle kolleger. Dette er i modsætning til tillidsrepræsentanter, der er valgt blandt kolleger fra egen faggruppe og fagforening. Det betyder, at arbejdsmiljørepræsentanten skal hente opbakning/mandat blandt alle kolleger.
Grundlaget for arbejdsmiljørepræsentantens arbejde er arbejdsmiljølovgivningen.
Rollen som arbejdsmiljørepræsentant betyder overordnet at:
- Du skal være forbillede omkring god adfærd.
- Du skal støtte en kollega, der udsættes for en skade, vold, bliver syg m.m.
- Du skal indgå i planlægning af APV sammen med din leder/ledelsen
- Du skal agere når det fysiske og psykiske arbejdsmiljø ikke er godt nok.
- Du skal øve indflydelse i MED-systemet i samarbejde med med tillidsrepræsentanterne inden for alle forhold, der berører arbejdet og arbejdsmiljøet - herunder også budgetlægning, ansættelse af ekstraordinært ansatte, m.m.
Din arbejdsgiver har det overordnede ansvar for at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige
Det er altid arbejdsgivers ansvar at sikre, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Som arbejdsmiljørepræsentant skal du hjælpe med til det, men det endelige ansvar er arbejdsgivers.
AMR i arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalgene
Som arbejdsmiljørepræsentant er du en del af en arbejdsmiljøgruppe i organisationens yderste led. Herudover er du måske også en del af et arbejdsmiljøudvalg, der er de mere centrale udvalg over arbejdsmiljøgrupperne. En række af dine opgaver og dermed også beføjelser i henholdsvis arbejdsmiljøgruppe og arbejdsmiljøudvalg er beskrevet i Arbejdsmiljøloven.
AMR og MED-systemet
Er du arbejdsmiljørepræsentant i et MED-udvalg, har du nøjagtigt de samme opgaver som dine TR-kolleger. Dvs. du skal forholde dig til alle de opgaver og emner, der behandles i MED sammen med de andre repræsentanter på medarbejdersiden.
Hvis du ikke har en plads i et MED-udvalg, skal du alligevel bruge MED-systemet aktivt ved at give viden og input fra din arbejdsplads til dem, der sidder i MED-udvalgene.
FOA har en del relevant materiale om arbejdsmiljø på deres hjemmeside