LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2017
  • Blad nr. 2
  • Nej tak til obligatorisk sprogtest
 

Sidemenu

  • Leder: Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne
     
  • Hele bladet som pdf
     
  • Småt nyt
     
  • Det gode læringsmiljø er, når barnet selv får lov
     
  • Det må du, og det må du ikke - over for anbragte børn og unge
     
  • Når inklusionen lykkes, og børnene kommer ned fra tagene
     
  • Nej tak til obligatorisk sprogtest
     
  • Min pædagog - med Sigurd Barrett
     
  • Forhandlede 200.000 hjem til kollegerne
     
  • Nyt fra a-kassen: Privat dagplejer og dagpengeret
     
  • Hensigten bag Forandringskompasset var fin, men...
     
  • Nye bøger
     
  • Mindeord: Tor Hildebrandt
     
24.2.2017  | Almen  Dagplejen  
  
 

NEJ TAK til obligatorisk sprogtest

KL kom i januar med udspillet ”Godt på vej - Dagtilbuddets betydning”, hvor der lanceres en række anbefalinger til fremtidens dagtilbud. En af anbefalingerne er obligatorisk sprogtest af alle 3-årige. En enstemmig bestyrelse for almenområdet i LFS er lodret imod. Læs bestyrelsens udtalelse her.

Tekst: Alembestyrelsen i LFS

En samlet bestyrelse finder KL´s anbefaling om tvungen sprogtest for alle 3-årige børn helt unødvendig og i strid med de generelle politiske visioner om afbureaukratisering i det offentlige. Tvungne sprogtest af alle børn vil medføre endnu en administrativ byrde og vil have mærkbare konsekvenser for nærværet og det pædagogiske personales samvær med børnene i det daglige.

Derudover og mindst lige så vigtigt, så viser al erfaring at tvungen sprogtest ikke er vejen frem for at forbedre børns chancelighed. Det, som til gengæld løfter og vil være en mærkbar forbedring, er mindre gruppestørrelser i landets daginstitutioner. Det viser både forskning og erfaringer. Færre børn pr. pædagogisk medarbejder vil være en mærkbar forbedring og skabe bedre rammer og vilkår for det pædagogiske arbejde og er en langt bedre investering.

Det pædagogiske personale i landets institutioner er allerede i dag opmærksomme på de børn, som har behov for sproglig stimulering, og tvungen testning løser ikke de problemer, som personalet kender på forhånd.

Flere reaktioner på de sociale medier efter KL´s udmelding beskriver rammende, hvordan gennemførte sprogtest blot bekræfter den viden og indsigt, det pædagogiske personale havde på forhånd. Nemlig, at de i kraft af de daglige pædagogiske aktiviteter havde observeret de børn, som havde brug for hjælp til at udvikle deres sprog.
Det bekræfter blot, at tvungne sprogtest vil være en unødvendig byrde og i bund og grund er et udtryk for mistillid i forhold til den faglighed, der allerede i dag er til stede. Endvidere vil testsituationen lynhurtigt blive afkodet af barnet som en uvant situation, og den kan opleves som en stressfaktor, hvor det 3-årige barn skal præstere noget særligt.

Det, som slutteligt undrer os er, at KL anbefaler tvungen sprogtest, når det er et faktum, at regeringen tilbage i oktober 2009 erkendte, at man var gået for vidt og afskaffede selv samme krav, som KL nu genfremsætter. Erfaringerne fra 2007 -2009 var, at det system, der var bygget op om tvungen sprogtest, blev en administrativ mastodont, som overskyggede kvaliteten af det pædagogiske arbejde og ikke gav forbedringer. Hvilken forskning, der er kommet frem siden 2009, og som nu skulle vise, at sprogtest er løsningen, står os fortsat ikke klart.

I Almenbestyrelsen har vi stor tillid til vores medlemmer. Vi ved, at de alle hver dag gør deres bedste for, at alle børn er en del af fællesskabet, og at dagligdagen er kendetegnet ved høj kvalitet og engagement under de givne rammer i kommunerne.

Derfor afviser vi KL´s anbefaling om tvungen sprogtest og opfordrer KL til i stedet at arbejde for bedre normeringer og mindre gruppestørrelser og til at gå til regeringen med krav om investeringer i Danmarks daginstitutioner.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12392 Loadtid: 0.021 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12392 Loadtid: 0.021 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12392 Loadtid: 0.021 sek.
Download logo