Nyhedsbrev til centerchefer, ledere og mellemledere på specialområdet i LFS nr. 22
20.02.2017
Kære ledere
Har vi et tilstrækkeligt antal mål, ”politiker”, pejlemærker, visioner, strategier og planer?
København og Frederiksberg er store kommuner - og der skal og må nødvendigvis være mange ”politikker” både på det politiske, strategiske og operationelle niveau - i denne forbindelse defineret som mål, pejlemærker, visioner, strategier, planer mv., der følger op på, og tolker hvordan lovgivningen oversættes til en kommunal indsats på f.eks. det sociale område.
Men - der kan være god grund til engang imellem, at forholde sig kritisk undersøgende til, om det er de rigtige politikker - og om de også hænger sammen og understøtter hinanden, og om de giver mening for de ledere og medarbejdere der skal omsætte dem i praktisk opgaveløsning i samarbejde med borgerne. Er retningen klar, er rammerne klare, er råderummet klart - og er de relationelle sammenhænge afklarede? Kort sagt - ved alle hvor vi er på vej hen og samarbejder vi om at skabe de bedste forudsætninger for at skabe kvalificerede opgaveløsninger?
Hvis vi alene ser på Københavns kommunes socialforvaltnings politikker, kan vi nævne, at der i Socialudvalgets grundlagspapir opereres med;
- 9 pejlemærker med op til 6 fokusområde under hvert pejlemærke (så er vi oppe på 27)
- 4 principper for socialt arbejde: samskabelse, tidlig indsats, ressourcesyn og dialog
Og at der derudover er formuleret:
- 4 målgruppeplaner
- En lang række centerplaner
- Vision 17
- Københavnerfortællingen
- Ledelsesgrundlaget 14
- De 5 tillidsprincipper
Samt adskillige andre politikker, omstillingsplaner, sundhedsplaner og tjekskemaer og projekter.
Det kan, hos de enkelte ledere, skabe tvivl om, på hvilken måde man skal prioritere sit ledelsesarbejde i forhold til konkret faglig ledelse af kerneopgaven - for hvor blev den egentlig af i det store virvar af planer og politikker - som man også skal stå på mål for, og den store mødevirksomhed der ofte er, væk fra den institution man skal lede. Og hvordan medarbejderne sætter deres faglighed i spil på den bedste måde. Og hvor blev borgerne af - som er hele omdrejningspunktet for Socialforvaltningen - meget tyder på, at vi i virkeligheden, har fået mindre tid til dem?
Det skaber imidlertid også beskæftigelse for medarbejdere - for det er bureaukratisk tungt at have en organisation kørende med så mange målsætninger, politikker, visioner, strategier og løbende omstruktureringer. Ligesom det udtalte hierarki af ledelsesniveauer i forvaltningen også er personalekrævende.
Det er vores fornemmelse, at der i dag - i det mindste i København, bruges alt for mange ressourcer på at opretholde, vedligeholde og kontrollere om alle beslutningerne så føres ud i livet.
Så lad os forenkle organisationen og lad os få nogle færre mål - og lad os få lederne og medarbejderne mere på banen. Lad os revitalisere hele tænkningen bag tillidsdagsordenen om, at udviklingen af det sociale arbejde skal ske i et tæt samarbejde mellem de lokale ledere og deres kompetente medarbejdere, at de lokale ledere skal have rum og tid til at lave den faglige ledelse, der kontinuerligt er med til at kvalificere løsning af kerneopgaverne - i samarbejde med de borgere der er berørte af indsatsen. Lad os få tilliden tilbage på dagsordenen - for alvor - så alle organisatoriske beslutninger tages med dette fortegn.
Bestyrelsen
Mini undersøgelse om Facility Management og KS/KAS
Lederbestyrelsen har over de sidste par måneder været opmærksom på, at indførelsen af Facility Management, har skabt en del uro, og usikkerhed om den måde ordningen administreres på, herunder om formålet reelt opnås:
- Ordningen skal ikke blive dyrere
- Ledelser skal ikke spekulere på afløser ved sygdom, ferie o. lign.
- Mulighed for tilkøb og fleksibilitet
Derfor har bestyrelsen besluttet at gennemføre en mindre undersøgelse af hvordan ordningen fungerer. Vi er opmærksomme på eventuelle ”børnesygdomme” i en indkøringsfase, men finder at denne periode nu må være overstået.
Da vi samtidig - fortsat - får en del henvendelser omkring KS/KAS, har vi valgt også at sætte - par spørgsmål på om dette. Spørgsmålene bliver sendt til centerlederne i løbet af ugen.
Vi er godt klar over, at det kan være svært at svare på nogle af spørgsmålene, men håber centrene alligevel vil prioritere opgaven. Resultatet af mini- undersøgelsen, vil efterfølgende blive drøftet med forvaltningen.
TRIO møder i uge 10 - Kerneopgaven vol. 2.0
Så kommer Anders Seneca tilbage….
Almenområdet inviterer til TRIO-møder mandag til fredag i uge 10. Alle dage fra 9-12.
Invitationen er også åben for specialområdet (medlemmer af LFS), og der vil være bedst plads hvis I kan deltage mandag, tirsdag eller fredag. Tilmelding ikke nødvendig - med mindre I kun kan onsdag/torsdag
Alle møderne afholdes:
Biblioteket, Rentemestervej 76, 2400 Kbh NV.
Og overskriften er:
F O R S K E L S K R A F T !
Fra standard til succes
Oplæg ved Anders Seneca
Gør vi det rigtigt eller gør vi det rigtige?
Forskelskraften ændrer perspektivet fra mål til formål og skaber afsæt for succes i din organisation: overvej hvornår I sidst har fejret en fælles faglig succes på arbejdspladsen?
Vi skal ikke lave det samme, men lykkes med det samme - og dét kræver forskelskraft og kendt kerneopgave.
Forskelskraft er styrken i forskellighed, og mulighed for styrket faglighed og fællesskab på den pædagogiske arbejdsplads. Forskelskraften skal forløses strategisk som praktisk - OG her spiller TRIOén en vigtig rolle!
Formiddagen veksler mellem oplæg og refleksioner, så pointerne omsættes til handling i egen hverdag.
Generalforsamling d. 9. maj kl. 15.00 - 18.00
I henhold til vedtægterne holder vi i år generalforsamling med valg af ny bestyrelse.
Før vi går i gang med generalforsamlingen, har vi inviteret professor Lars Bo Kaspersen/KU til at holde et oplæg med udgangspunkt i hans og Jan Nørgaards nye bog ’Ledelseskrise i konkurrencestaten’ fra Hans Reitzels forlag.
Lars Bo Kaspersen vil blandt andet komme ind på, om de ledelsesværktøjer der i dag anvendes, svarer til det den offentlige sektor har behov for.
Generalforsamlingen starter kl. 16.15.
Der vil blive aflagt beretning, stillet forslag, og der skal være valg til bestyrelsen.
Har du lyst til at stille op, så kontakt gerne en af de nuværende bestyrelsesmedlemmer:
Der serveres lidt at drikke og spise.
Materiale til generalforsamlingen sendes ud i slutningen af april.
Gå ind på hjemmesiden og tilmeld dig
Afskedsreception for Niels
Invitation (link er ikke længere aktivt, red.)
Bestyrelsen ønsker dig et dejligt forår
Grete Bøegh Svendsen, Gitte Thøgersen, Kate Holmegaard, Henrik Velin Nielsen, Kurt Carlsen, Rikke Overskov Brishøj, Karin Hansen, Ann Kristine Beck Frugaard