Nyhedsbrev til centerchefer, ledere og mellemledere på specialområdet i LFS nr. 21
2.11.2016
Kære Ledere
Det bliver mere og mere gråt. Ikke kun når man kigger ud på det efterårsgrå vejr, men i særdeleshed når vi kigger på den socialpolitik, der føres i vores land for tiden, med store konsekvenser for de borgere vi samarbejder med.
Regeringens stramninger på kontanthjælp, stiller en del af de borgere (og familier), vi har med at gøre, i en vanskelig situation, dette skaber et ekstra pres på det sociale system vi arbejder inden for. Maskerne i nettet bliver større, og flere forventes at blive hjemløse, fattigere og ekskluderet fra samfundet.
Besparelser og beskæringer af budgetterne – herunder forventede satspuljemidler, som regeringen inddrager igen, udfordrer i høj grad kommunerne i forhold til hvordan ressourcerne anvendes.
I en tid hvor vi i København bruger rigtig meget af vores arbejdstid på at dokumentere, og kontrollere det vi laver, må vi som ledere sætte alle kræfter ind på at finde og påpege de administrative og bureaukratiske regler og arbejdsgange der ikke giver mening, for på den måde at maksimere den tid medarbejderne er sammen med borgerne.
Et godt udgangspunkt for dette er Socialudvalgets beslutning fra 15. juni 2016, der fastslår at medarbejderne i udfører leddet i gennemsnitligt kun bruger 40 % af deres arbejdstid sammen med borgerne, medens der bruges godt 60 % på dokumentation og andet arbejde.
LFS, de andre faglige organisationer, lederrepræsentanter og forvaltningen arbejder sammen på at få nedbragt dokumentationsmængden, blandt andet ved at afskaffe de mange planer borgerne kan have – fremover skal de kun have én plan, at omlægge forandringskompasset og akkrediteringen så det giver mening og fjerne dobbeltarbejde, samt identificere andre meningsløse dokumentationspraksisser.
Dette arbejde skal blandt andet ske gennem bureaukratipatruljen.
Noget af det vi tror, man kunne kikke nærmere på, er den administration der er opbygget omkring medicinhåndteringen, hvor meget tyder på, at administration og kontrolsystemer der giver mening nogle steder, er rullet ud over hele området.
Måske kan vi i København, lære lidt fra Frederiksberg kommune om hvordan man på en meget mere enkel – men fortsat sikker måde, kan tilrette procedurerne, så de stadig opfylder kravene fra sundhedsstyrelsen.
Selvom der ikke er sat tal på, hvor mange af procenterne der skal flyttes rundt på i forhold til tidsforbruget på dokumentation og andet arbejde, er der ingen tvivl om, at en aktiv medvirken fra ledere og medarbejdere er et godt udgangspunkt for at få flyttet rigtig tid over på det direkte borgerrettede arbejde – det er trods alt det, vi er her for. Og også det arbejde der skaber engagement og motivation.
Med i SUD’s indstilling fra i sommers, var også beslutningen om at omlægge den økonomiske styringsmodel så den bliver mere enkel og retfærdig, tager hensyn til borgerens støttebehov og er mindre ressourcekrævende at benytte end den aktuelle.
En omlægning der også skal støtte op om, at forvaltningens sammenhængskraft optimeres – vi skal væk fra den ”os og dem” konkurrencekultur der har præget forvaltningen de sidste mange år.
Hele denne omstillingsplan skal foreligges Socialudvalget i sommeren 2017, og så implementeres hurtigst muligt, for BUM/VUM omlægningen med virkning fra budget 2018.
Vi skal også, som ledere, i gang med at omlægge den traditionelle organisering arbejdet til langt mere at tænke i arbejdsfællesskaber, såvel de nære som dem der går på tværs.
Formålet er at skabe de bedste muligheder for at anvende ressourcer og kompetencer optimalt. Denne omstilling skal foregå i et tæt og konstruktivt samarbejde med medarbejderne, og deres valgte tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter.
Arbejdsfællesskaber skal, sammen med omlægningen af arbejdstidsanvendelsen og minimering af de administrative procedurer, ses som en konkret udmøntning af visionen om at gå fra NPM til tillidsbaseret ledelse.
Frederiksberg kommune bekender sig også til at indfører tillidsbaseret ledelse, men udgangspunktet her, er på mange måder anderledes. Her er det – delvis også på grund af størrelsen af forvaltningerne, lykkedes at undgå de store bureaukratiske, og på mange måder meningsløse procedurer og dokumentationsredskaber, som tager tiden fra det borgerrettede arbejde.
Der er dog ingen tvivl om, at det arbejdspres der pt. ligger på mange ledere, og som I tager på jer, fordi I er ledere i en kommune, og tror på at velfærdsopgaverne bedst løses i kommunalt regi, er ved at nå et niveau – hvor det kan blive for meget for den enkelte.
Ledersektionens traditionelle julearrangement sætter derfor i år fokus på, hvordan det går med ”omstillingen” i København, og hvorfor og hvordan I som ledere kan og skal være en aktiv del af denne omstilling – såvel i Frederiksberg som København.
Vi glæder os meget til at byde den nye administrerende direktør velkommen i LFS regi og håber, at mange vil have lyst til at komme og hilse på hende og høre hendes oplæg og selvfølgelig også kunne debattere dette.
Rasmus Willig vil ligeledes komme med et oplæg, - og som altid perspektivere de vilkår vi har som både som ledere og ansatte.
Bestyrelsen
OBS: Sæt kryds i kalender allerede nu til årets lederjulearrangement
Kom til det traditionelle julearrangement i LFS for ledere på specialområdet torsdag den 15.12 kl. 15.00 - til ud på aftenen (20.00 -21.00 tiden).
Igen i år har vi 2 delt arrangementet, og I kan snart via hjemmeside tilmelde jer begge dele – eller bare den ene del.
Den ret seriøse del består af:
- Oplæg og debat med administrerende direktør Nina Eg Hansen, Socialforvaltningen
- Oplæg med ph.d. og lektor Rasmus Willig, RUC.
Den måske mindre seriøse del består af:
- Julemiddag med kollegaer på restaurant i nærområdet (Østerbro).
Der vil komme nærmere information ud inden så længe – men nu har I hovedindhold og tidspunktet til kalenderen!
Arbejdsfælleskaber og Meningsmetoden
Som I er orienteret om, afholder SOF og LFS en fælles temadag om Arbejdsfælleskaber og Meningsmetoden d. 8.11, for MED’erne.
Det er glædeligt, at rigtig mange har tilmeldt sig (så der er udsolgt med 130 deltagere), og vi er nu, sammen med forvaltningen ved at arrangere en ny temadag.
Det bliver angiveligt tirsdag d. 31. januar kl. 9.00–12.00. Invitationer bliver udsendt en af dagene.
Arbejdsmiljø, Hvad gør vi – og Hvordan?
LFS har udarbejdet en pjece til ledere, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter på specialområdet, der nu er på vej ud på områdets arbejdspladser.
Pjecen lægger op til, at det er MED’erne, og det daglige samarbejde mellem ledere, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter der skal være omdrejningspunktet for at forebygge arbejdsmiljøproblemer – og ind i mellem i et samarbejde med andre aktører som Arbejdstilsynet, Socialtilsynet og det vi kalder ”overenskomsttilsynet”- her LFS.
Pjecen forsøger også, at sætte arbejdsmiljøet ind i den nye ramme som en tillidsbaseret organisation kan skabe – fordi såvel København som Frederiksberg kommune har besluttet, at omlægge den ledelsesmæssige styring og udvikling til en tillidsbaseret organisation.
Såfremt I har behov for at få tilsendt flere pjecen, kan I kontakte Lisbeth Waidtløw på mail: lisw@foa.dk
På bestyrelsens vegne
Niels Andersen