LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte (oktober 2019)
     
     
    Budgetaftale 2020 i København (oktober 2019)
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
     
    Nyt job: Pædagog til køkkenet i Fritidscenter Tingbjerg
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement: Ramt på identiteten
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 14
  • Den gyldne pegepind
 

Sidemenu

  • Leder: Pædagogik under afvikling
     
  • Småt nyt
     
  • Pesonalepolitisk regnskab
     
  • Netop nu
     
  • Øjet der ser
     
  • Den sociale arv
     
  • Penge til anbringelsesprojekt
     
  • Narkoplan på Vesterbro
     
  • Den gyldne pegepind
     
  • Stress på handicapområdet
     
  • Faglighed til forskel
     
  • Nye bøger
     
  • Regeringens arbejdsmiljøpolitik
     
  • Lederklummen
     
  • Kommentar
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  
  
 

Den gyldne pegepind

Af Elisabeth Lockert Lange

LANGELINIERUMMET

”Den gyldne pegepind” fra Københavns Lærerforening er for første gang givet til institutionsverdenen, nemlig til ”Langelinierummet”, et samtænkningsprojekt mellem to fritidshjem og en skole, hvor dannelsesprocessen og det internationale står i centrum.

Det siger stadig ”kling”, når man træder ind af døren på første sal i Livjægerhuset på Østerbro. Netop dette lokale har nemlig været tandlægepraksis indtil for ikke så længe siden, men er nu ved at blive en længe eftertragtet udvidelse af fritidshjemmet. En udvidelse som skal bruges til kontor og voksenrum som en kærkommen afløser for det åbne køkken, hvor de voksne ellers normalt har været nødt til mødes, da alle rum i huset ellers går til børneaktiviteter for fritidshjemmets 110 børn. Historien fortæller lidt om fritidshjemmets prioritering af børnene og deres hverdag.

Det samme udgangspunkt går igen i samtænkningen mellem Livjægerhuset, Lomholts Villa og Langelinieskolen – i det de kalder Langelinjerummet. Og det er for dette samtænkningssamarbejde, de alle tre har fået prisen, Den gyldne pegepind (lad dig dog ikke forlede til at tro det er en lang gylden pind, den er ”kun” ca. 25 cm.). Et samtænkningsprojekt som med lærerformanden Jan Trojaborgs ord ”har evnet at forene det bedste fra lærerkulturen og pædagogverdenen med udgangspunkt i de pædagogiske grundbegreber, ved bevidst valg af pædagogiske teorier og modeller og ved at give disse klare praktiske udtryk.”

Han roser dem for at tage globaliseringsudfordringen alvorligt ved at give børnene indsigt i egen og andres kulturer, ”se ligheder og forskelle og få lyst til at passe på verden og ændre den til det bedre”. De tre institutioner har taget ”handsken op fra så store udfordringer som internationaliseringen, dannelse, den kreativemusiske dimension, spændingsfeltet mellem teori og praksis og skabelsen af en evalueringskultur.”

Et flot skudsmål må man sige! Og hvad er det så de tre institutioner gør helt konkret?

Vi skruer først tiden tilbage til 1999, hvor de tre institutioner nedsatte en styregruppe for arbejdet sammen med en konsulent fra Danmarks Pædagogiske Universitet. De var stærkt inspireret af en metode udviklet af Idana Pescioli til arbejde med det interkulturelle felt og til tværprofessionelt samarbejde.

I styregruppen lagde de ud med at arbejde med fagforskellene for pædagoger og lærere og søgte derefter et faglig fællesskab, nemlig omkring dannelse. Og med tanke på den stadig mere globaliserede verden valgte de fokusområde i samtænkningen: Interkulturel dannelse gennem arbejde i kulturværksteder. Med dette overordnede emne satte de et nyt fag på dagsordenen.

Den omvendte metode

”Det er totalt berigende.” ”Vi er vilde med samtænkning.” Siger Livjægerhusets leder Lene Gonzalez Hansen og souschef Helle Starris. Og de uddyber hvad deres prisværdige metode består af.

I deres koncept, ”At tænke sammen”, er intentionerne at give børnene solid indsigt i og viden om egen kultur, at synliggøre ligheder og forskelle i egen og andres kultur, at gå på opdagelse i kulturer, og blive bevidst om kulturel mangfoldighed, at udvikle opmærksomhed mod fordomme og racisme og ikke mindst at få lyst til at passe på verden og ændre den til det bedste for alle. Undervejs tager de de store emner op, samtalen som dialog, sprog, viljen til at gøre sig forstået, liv og død, poltik, respekt, eget ansvar for sig selv og samfundet etc.

Metoden de arbejder efter med børnene har de lært gennem rejser til både Firenze og Berlin.

”Det er et slags problemorienteret projektarbejde, hvor vi tager udgangspunkt i et fælles billede, et digt eller en sang. I praksis har vi brugt sange i de fem år, de har arbejdet på denne måde. Vi har i samtænkningen alle det samme udgangspunkt og den samme sang vi går ud fra, men der er selvfølgelig store forskelle på hvilke dilemmaer og fokuspunkter, grupperne, børnene, vælger at arbejde med”, fortæller Helle Starris.

I år er temaet børnerettigheder, og den fælles sang er ”Alle børn har ret”. Arbejdet foregår ved at de først hører sangen sammen, og så taler de med børnene om den bagefter.

”Vi spørger børnene hvad de oplever sangen handler om, hvad de synes der i den. Alle bliver spurgt, og alle får deres udsagn skrevet ned. Derefter taler vi om, hvad kan vi gøre ved det, hvordan vi kan gøre ting bedre. I den snak kommer der en masse fokuspunkter frem, og hver dag evaluerer vi på, hvad der optager børnene mest. I processen undersøger de en masse ting, og det er vigtigt at det er dem der gør det, de finder selv svarene på, hvad de gerne vil vide om emnet.”

Lene Gonzalez Hansen supplerer: ”Man kan sige at vores er den omvendte metode. Vi stiller de stimulerende spørgsmål, og det er børnene, som undersøger og finder svarene. Det er vores overbevisning at børn lærere meget mere af denne metode end af den traditionelle, hvor en voksen fortæller dem en masse.”

Både pædagoger, lærere og børn er begejstrede for metoden, fortæller de begge. Den betyder også at de to faggrupper er på lige fod i arbejdet. De tager det bedste fra hver kultur og samarbejder om det, uden at de ved hvor det ender, det afhænger jo af hvor børnene bevæger sig hen, understreger de. Projektarbejdet skal dog ende med at børnene gør en forskel, når de slutter.

”Det er næste punkt: hvad kan børnene selv gøre ved problemstillingen. Hvordan kan de ændre verden til det bedre. Den dimension, handlekompetencen, skal også med. Det kan være ved at give et bidrag til noget, hvis de har tjent nogle penge i løbet af projektet. Det kan være gennem et samarbejde, eller det kan være ved at møde nogen på en særlig måde, fx en handicappet. At gøre en forskel betyder at de handler på hvad de har lært. De får med andre ord en kompetence, en større indsigt og refleksion, så de klarer sig bedre”, fortæller de to pædagoger.

Det tredje rum

Konkret arbejder de med samtænkningen i tidsblokke. Og det er ikke noget med at traske over på skolen og give en hånd med. Pædagoger og lærere i Langelinierummet er for længst i det tredje rum. Det vil sige de er både på skolen, i fritidshjemmet og ude omkring i naturen og lokalmiljøet.

De ved godt at de er priviligerede ved at der kun er to fritidshjem til skolen, og at hvert fritidshjem arbejder med ét spor fra børnehaveklasse til 3. klasse med. At arbejde klassevis er da også noget de kan anbefale.

Processen starter med det fælles arbejdsgrundlag, hvor alle, fritidshjem, skole og konsulent, mødes efter skoleferien i en i en fælles uddannelsesweekend for at inspirere hinanden og planlægge årets samtænkning.

”Styregruppen med begge ledelser, lærere og pædagoger, har fungeret fra starten, og det har været vigtigt. Desuden deltager konsulenten også i styregruppemøderne. Styregruppen har været på flere studierejser til Firenze og Berlin for at lære metoden, som vi nu er ved at fordanske”, fortæller Lene Gonzalez Hansen og Helle Starris.

”Vi arbejder meget med integration, fordomme og forfordomme. For børnene møder jo fordommene på et tidspunkt, og det er vigtigt at gøre børnene parate til det, så de allerede har respekten for andre kulturer.”

De søger at gøre problemstillingerne konkrete for børnene. Som eksempel fortæller de om en mor, som har været flygtning, og hvis ressourcer og erfaringer de har trukket på.

”Hun fortalte om krigen, og om hvordan det er at være flygtning. Og om savnet af hjemlandet og menneskene. Vi tror på at når tingene bliver personlige og følelsesmæssige, så får det en dimension for børnene, som betyder at de får kendskab til, viden om og respekt for hinandens forskelligheder.”

Når hele forløbet er slut, holder de i maj måned en samlet messe i gymnastiksalen. Her fremviser børnene på stande, i teater og drama, i sange, i dans, i mad, i malerier, tegninger og fotos, hvad de har lavet og hvad de er kommet frem til af ny fælles viden og indsigt. Alle viser hvad de har fået ud af projektet og på en måde så de andre synes det er interessant at se, høre, smage osv.

”Børn lærer jo på forskellige måder, så det er vigtigt at børnene får mulighed for at være aktive kulturskabere inden for alle de mange forskellige læringsaktiviteter. De udtrykker hvad de føler i billeder, sang, teater, leg osv. De vænner sig til at lytte til hinanden og til at tale. Alle kommer på banen, og det betyder faktisk at svage børn er mere med, og de har mange og til tider overraskende ting at byde ind med”, vurderer Helle Starris.

Indbefattet i metoden er en udstrakt grad af dokumentation og evaluering. Italienerne er meget systematiske i deres tilgang med diagrammer, plancher og fotos, som udtrykker forløbet, og de dokumenterer alt.

”Italienerne forsker i deres eget arbejde. Spørger sig selv og hinanden, hvor udviklingen i samfundet bevæger sig hen, hvordan de kan inddrage teknologier og alternative medier osv.”, uddyber Helle Starris.

Også i Langelinierummet dokumenterer de alt, og det vil sige hele arbejdsprocessen, hvad der er sagt og gjort og børnenes produkter.

”Det har stor betydning for at vi også kan diskutere og forske i vores egen praksis. Det er også vigtigt for evalueringen sammen med børnene. De kan lide at genkalde sig processen, og de får mulighed for nuanceret at reflektere over, hvad de har lært, og hvordan det var.

Den Gyldne Pegepind er Københavns Lærerforenings årlige pris til en enkeltperson eller organisation som har gjort en bemærkelsesværdig indsats, som fortjener anerkendelse og kan tjene som inspiration for andre.

Den uddeles hvert år på lærerforeningens generalforsamling i oktober, i år var det tolvte gang prisen blev givet for ”at styrke initiativer og belønne ildsjæle”. Prisen er på 10.000 kr., men da prisen i år blev delt mellem to vindere, får Langelinierummet ”kun” 5.000 kr., som til gengæld er skattefri.

”Det er jo ikke pengene det handler om, men det at få prisen i sig selv. Det er fint at få en anerkendelse af at vi har gjort en forskel. Vi kan så let være kritiske sammen, og alt kan jo også gøres endnu bedre, men det varmer med anerkendelse. Og så er det fint at vi er nået så langt og så ligeværdigt mellem fritidshjem og skole. Vi har et fantastisk samarbejde i Langelinierummet. Alt sammen på lige fod, hvor vi skaber en helhed som forældrene fornemmer og børnene profiterer af”, siger Lene Gonzalez Hansen.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1167 Loadtid: 0.162 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1167 Loadtid: 0.162 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1167 Loadtid: 0.162 sek.
Download logo