LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 14
  • Leder: Pædagogik under afvikling
 

Sidemenu

  • Leder: Pædagogik under afvikling
     
  • Småt nyt
     
  • Pesonalepolitisk regnskab
     
  • Netop nu
     
  • Øjet der ser
     
  • Den sociale arv
     
  • Penge til anbringelsesprojekt
     
  • Narkoplan på Vesterbro
     
  • Den gyldne pegepind
     
  • Stress på handicapområdet
     
  • Faglighed til forskel
     
  • Nye bøger
     
  • Regeringens arbejdsmiljøpolitik
     
  • Lederklummen
     
  • Kommentar
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Leder

Af Jan Hoby, medlem af forretningsudvalget

Pædagogik under afvikling

Den 29. november vil PLS (Pædagogstuderendes Landssammenslutning) begrave pædagogikken: ”Det er blevet tydeligt, at Anders Fogh og Bertel Haarder og resten af det parlamentariske flertal i Folketinget mener det alvorligt, når de siger, at de fører en værdikamp” fordi ”Fremtidens uddannelse kommer til at lægge ensidigt vægt på, at vi skal være en slags førskolelærere, og ikke at vi skal stå for at bidrage til børn og brugeres udvikling og dannelse.”

Det er ikke kun pædagoguddannelsen, der udsættes for den nyliberalistiske værdikamp – hele det pædagogiske område er under belejring! Kodeordet er læring!

Hvis man ser uddannelsespolitikken som projektionsskærm for en fundamental ideologisk ”kulturkamp” er der ikke modsætninger mellem den kultur-konservative daginstitutions- og skolepolitik og den nyliberale institutionsudvikling. Begge sætter spotlys på den enkelte: Individet skal opdrages og disciplineres i daginstitutionen, fritidshjemmet, KKFO’en og skolen. Efter folkeskolens afgangsprøver må hver enkelt klare sig selv på det fri marked.

Den nyliberale politik er hverken særlig liberal eller særlig ny. Drejningen i skolepolitikken ligner det, vi kender fra Reagan-tidens USA som ”back to basics”. De basale kundskaber og færdigheder kombineret med disciplinering og konkurrence er hjørnestenene. Pædagogens og lærerens opgave bliver at varetage denne disciplinering og kontrol, og formidle et på forhånd fastlagt pensum.

Fastlæggelse af en central kerne i form af forskellige læseplaner og pædagogiske læreplaner er en centralisering, som vil krænke lærerens og pædagogens metodefrihed, men det er ikke det primære problem. Det primære problem er at det vil hæmme pædagoger og lærere i at lave ordentligt pædagogisk arbejde.

I DI’s (Dansk Industri) debatoplæg ”Et klogere Danmark” er ønsket at ”forlænge alle de yngste elevers skoledag samt fastsætte indholdsmål for SFO’erne, så de også kan understøtte elevernes læring.”

Hele daginstitutionsområdet skal reduceres til et ”førskoleområde”. Selv i budgetforliget 2006 beskriver partierne vores område som ”førskole-indsatsen.”

Loven om pædagogiske læreplaner, reformen af pædagoguddannelsen handler ikke om at sikre pædagoger højere status eller højere løn! Men om at ændre den pædagogiske habitus, langsomt men sikkert.

Målet er at fortrænge den udviklingspsykologiske/lege-diskurs med en kognitiv/lærings-diskurs. Det er et grundlæggende brud med 300 års viden og indsigt om børns udvikling. Legen er den vigtigste kilde til udvikling af børn; socialt, fysisk, intellektuelt og sprogligt, og den skaber zonen for videre udvikling. Men legen passer ikke ind i den nyliberale optik!

Den pædagogiske profession og relation skal reduceres til en førskolelærerforanstaltning. Det er en del af en international tendens, hvis formål er at gøre al uddannelses til en handlesvare. Det er fem minutter i 12 for den pædagogiske tradition. Det vil kræve politisk, faglig og pædagogiske kamp at ændre udviklingen. Det vil kræve et opgør med den nyliberalistiske dagsorden. Valget står mellem pædagogik eller marked, mellem livsverden eller systemverden. Fremtidens pædagoger har valgt og tager kampen op. Der er al mulig grund til, at vi andre støtter dem!

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1159 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1159 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1159 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo