Nyhedsbrev til ledere og mellemledere på specialområdet i LFS
Nr. 19. Februar 2016
Kære Ledere
Lønbånd, forhåndsaftaler og skævvridning
Lønnen for det arbejde I udføre, er selvfølgelig et vigtigt element i den samlede ”pakke” som I får, for at være leder på det socialpædagogiske område – ligesom inden for andre faggrupper.
I LFS forsøger vi på bedste vis, at varetage jeres interesser, såvel i forhold til lønnen, som de andre vilkår I er underlagt som ledere.
Vi har igennem et stykke tid konstateret at lønbåndet – angivelse af max. løn på forskellige niveauer, har været en større og større hindring for, at kunne tiltrække og fastholde kvalificerede ledere – en udvikling også forvaltningen har lagt mærke til.
Vi har været i dialog med KFO om dette, og lønbåndet for institutions- og botilbudsledere er nu blevet hævet, men ensidigt fastsat af direktionen.
Det er desværre ikke vor opfattelse, at reguleringen er tilstrækkelig, og vi mener også der er behov for at se på regulering af lønbåndet for mellemledere og basispersonale. Dette vil vi drøfte videre med KFO.
Der er aftalt forhandling med KFO d. 3.3, om lønloftet, resultatlønsaftale for ledere, og om skævvridning af lønudviklingen for ledere, inden for de forskellige områder (børn/unge, handicap, voksne udsatte).
I forhold til resultatlønsaftale, vil vi foreslå, at der indgås en aftale, som peger fremad og understøtter den politik og udvikling som er fastlagt. Det betyder at ledere, der deltager i udvikling/innovation af området, skal honoreres herfor. Vi tænker også at en sådan aftale, kunne omfatte et ledelsesfællesskab, i stedet for traditionelt kun at fokusere på den øverste leder.
En sådan aftale, tror vi såvel forvaltning som lederne kan være godt tilfreds med. Der er jo mange udfordringer – for at nævne et par stykker: omstillingen på børn-unge området, samskabelse til gavn for borgerne, og ikke at forglemme: projekt fra arbejdsplads til arbejdsfælleskab.
Endvidere skal vi se på, om der finder en skævvridning sted af lederlønudvikling. Som vi ser det, er der en pæn tendens til, at ledere og specielt afdelingsledere på handicap- og psykiatriområdet sakker agterud, tilsvarende lederstillinger på de andre områder.
Er det korrekt – skal der gøres noget ved det.
Har du input til ovenstående – tager vi meget gerne imod forslag, kommentarer m.v. – send en mail.
Grete Bøegh Svendsen og Henning Christiansen
Lederrally torsdag den 10. marts: Fra mellemleder til tilbudsleder
OBS: Vi skal minde om dette arrangement – som er målrettet mellemledere på området. Vi har den opfattelse, at flere mellemledere bør søge lederstillinger – et trin oppe!
Så kom og hør og vær med i debatten om hvordan man kan lede tillidsbaseret – på 3 forskellige arbejdspladser.
Der er sat ny deadline d. 25/2 – tilmeld jer på hjemmesiden – gå ind under kalender, og gå frem til 10.3.
Og en gammel nyhed:
Ledersektionens debatoplæg ”Ledelse i en tillidsbaseret organisation” blev omtalt i Lederwebs Nyhedsbrev fra 23/10-15 – se nedenstående link.
Vi er glade for, at vores oplæg på den måde også kan bruges af andre, og give inspiration til udvikling af nye lederroller.
Relationel koordinering
Væksthus for ledelse har fornylig udgivet en pjece om ”relationel koordinering”, som vi i ledersektionen gerne vil anbefale.
Grete og Niels havde fornylig en drøftelse med KFO om relationel koordinering, som begge parter ser som et godt redskab/teori, til at få arbejdsfællesskaber til at fungerer i praksis. Det skal nu overvejes, hvordan at der kan sættes mere fokus på RK.
Pjecen kan downloades gratis fra link:
http://www.lederweb.dk/ImageVault/Images/id_44789/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Dokumentationsbyrden i SOF
Som de fleste er orienteret om, udfærdigede LFS sammen med de andre faglige organisationer SL, DS, SOSU og HK, et par debatoplæg om Akkreditering og Forandringskompas i december måned, med henblik på en dialog med direktionen om hvordan vi kan nedbringe mængden af dokumentationskrav i hverdagen.
Der blev i januar afholdt møde mellem direktionen og chefer for de 3 Borgercentre på den ene side, og de faglige organisationer på den anden.
I forhold til Akkrediteringen, blev der opnået enighed om, at den nuværende form for akkreditering erstattes af en ny model, der sikre at der fortsat arbejdes med kvalitetsudvikling, vidensdeling og læring, for de institutioner og botilbud der har tilsyn fra det sociale tilsyn.
Hoved MED har efterfølgende godkendt et notat herom, der lægger det op til, at det er de 2 Borgercentre, at udforme de videre rammer for det nye læringstiltag, der fremover ikke skal kaldes akkreditering, da dette navn ikke mere vil være dækkende for de aktiviteter der skal iværksættes.
Direktionen ønskede endvidere at foretage en ekstern undersøgelse af, hvordan forandringskompasset kan komme til at fungere bedre end i dag, og spille bedre sammen med de øvrige dokumentationsprogrammer.
Dette kunne de faglige organisationer ikke tilslutte sig.
Efterfølgende dette møde, havde Politiken i samme uge, en omtale af det sociale tilsyns besøg på Sundbygård. Heraf fremgik det blandt andet, at personalet ofte sad på kontorerne foran computeren, i stedet for at være blandt borgerne.
LFS og SOSU der repræsenterede de fleste medarbejdere på Sundbygård (Center Amager), bad på den baggrund om et nyt møde med direktionen, som blev afholdt i den følgende uge.
De faglige organisationer, fremførte her igen kritikken af den voldsomme dokumentationsbyrde, der især er på psykiatri og misbrugsområdet, men også på de andre områder, ligesom der blev peget på, at det fremtræder som om, at man på Center Amager, går et pænt stykke længere med dokumentation end andre steder, samt mere nidkært kontrollere, om dokumentationen så også er i orden (kontrol af kontrollen).
Der blev på dette møde opnået enighed om, at der skal gennemføres yderligere 2 undersøgelser.
Den ene, vil omhandle dokumentationsbyrden og det hertil hørende tidsforbrug, bredt set på socialudvalgets område. Den anden undersøgelse vil omhandle forholdene på Sundbygård, herunder de kritikpunkter som det sociale tilsyn og de faglige organisationer rejste.
Undersøgelserne vil blive udført i fællesskab, og de faglige organisationer afventer nu forslag til kommissorier for de nævnte undersøgelser.
Vi vedlægges de 2 debatoplæg + indlæg fra LFS og SOSU (Politiken)
Projekt bedre administration i SOF
I slutningen af november kom rapporten Bedre administration i SOF, som er et resultat af et projekt gennemført i fællesskab mellem Socialforvaltningen (SOF) og Koncernservice (KS).
Projektet blev iværksat på baggrund af er en række generelle og specifikke administrative udfordringer efter samlingen af administrative opgaver (SAO) i KS.
På baggrund af de decentrale ledere, stedfortrædere og medarbejderes tilbagemeldinger i forbindelse med dialogmøder, har projektet kortlagt de administrative udfordringer decentralt og identificeret en række nye og igangværende løsningsforslag, der kan skabe bedre administrative processer og bedre administration generelt set.
Ledersektionen er i store træk enig i rapportens oplistning af problemer, og har efterfølgende presset på, for at få et møde om rapporten, da de mange – ofte langsommelige, besværlige, tidskrævende administrative arbejdsgange, tager rigtig megen arbejdstid at anvende, arbejdstid som ofte må tages fra ledernes sparsomme tid.
Der skal findes holdbare løsninger.
KFO/SOF har møde med KS d. 3. marts, og vi forventer efterfølgende at blive indkaldt til drøftelse om rapporten.
På lederbestyrelsens vegne
Niels Bang Andersen