LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2015
  • Blad nr. 13
  • Tema: Børn går altså ikke bare sådan og krænker hinanden
 

Sidemenu

  • Leder: Pædagoger har forstand på børns seksualitet
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Nyheder
     
  • Institutionslukninger kom som bombenedslag
     
  • Tema: Vi snakker om numseleg på Græshoppestuen
     
  • Tema: Politik om krop og køn og seksualitet
     
  • Tema: Børn går altså ikke bare sådan og krænker hinanden
     
  • Hvad betyder dagpengereformen for dig
     
  • Hurtig hjælp til børn, der bekymrer
     
  • Med pædagog Jane Skou på job: Vi er på - hele tiden
     
  • Nye bøger
     
  • Nyt fra PLS: Et skridt frem og to skridt tilbage
     
  • Boganmeldelse: Nyttig bog til pædagogik på iPad
     
  • LFS-arrangement: Low Arousel
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
18.11.2015  | Almen  
  
 

Børn går altså ikke bare sådan og krænker hinanden

Hovedparten af den seksuelle leg og adfærd, der finder sted mellem førskolebørn, er normal og naturlig. Og hvis vi er bange for det hele, risikerer vi, at vi ikke får øje på de børn, der rent faktisk har brug for hjælp. Det siger Mimi Strange, psykolog og specialist i børn med grænseoverskridende seksuel adfærd.

Tekst: Anna Louise Stevnhøj

JanusCentret behandler børn med seksuelt grænseoverskridende adfærd. Og det sker jævnligt, at telefonen ringer, og at personen i den anden ende af røret er en pædagog eller forælder, som er blevet forskrækket over, at småbørn har leget doktor- eller numselege.

”Vi kan heldigvis berolige langt de fleste alene ud fra deres beskrivelser i telefonen. Men der er en stor forsigtighed på området. Forældre kan være nervøse for, at der foregået noget grænseoverskridende, og pædagogerne er naturligvis bange for at overse noget vigtigt,” siger Mimi Strange, som er psykolog og direktør på JanusCentret.

Kommer ikke ud af det blå

Mimi Strange erkender, at det er en svær balance for alle:

”Det er først inden for de seneste 15 til 20 år, at der overhovedet er kommet viden om, at børn kan krænke andre børn seksuelt. Derfor er det følsomt for både forældre og professionelle at skelne: Hvornår er det normal leg, og hvornår er det grænseoverskridende adfærd,” siger Mimi Strange, der understreger, at langt hovedparten af de numse- og doktorlege, man ser blandt mindre børn er sund, normal og alderssvarende.

”Børn går altså ikke bare sådan og krænker hinanden. Det kommer ikke ud af det blå. Hvis mindre børn er seksuelt grænseoverskridende over for andre, vil der så godt som altid være et bagkatalog af problemer omkring det pågældende barn. Det er helt typisk børn, der lever med store psykosociale belastninger,” siger Mimi Strange.

Numselege kan også gå skævt

Hører man som voksen om en numse- eller doktorleg, der har gjort et barn ked af det, er det derfor vigtigt at undgå at gå i panik og forsøge at skelne mellem overgreb og ”leg der er gået skævt”.

”Mindre børn kan komme til at overtræde andres grænser i alle mulige lege. Det kan være, de endnu ikke er så gode til at aflæse andres signaler, og det kan være impulsstyringen, der endnu ikke er så moden. Det kan naturligvis også ske i den her type lege.

Der kan fx ske det, at en lille gruppe børn synes, det er rigtig sjovt at lege en leg, hvor man i ly for pædagogerne kigger på hinandens numser og kildrer med pinde. Så er der måske pludselig et af børnene, der ikke synes, det er sjovt mere, men hvor de andre børn ikke opdager det, før barnet er blevet ked af det. Det er en leg, der ender dårligt, men det er ikke et overgreb,” siger Mimi Strange.

Få en seksualpolitik

Stod det til Mimi Strange, fik alle daginstitutioner og skoler sig en seksualpolitik.

”Vi får på JanusCentret desværre jævnligt børn til udredning, hvor der har været symptomer på afvigende seksuel adfærd i en årrække, men hvor barnet først bliver henvist, når det for alvor har været grænseoverskridende over for et andet barn. Det er problematisk, fordi barnet lider. Der er jo en grund til, at det opfører sig afvigende,” siger Mimi Strange, der mener, at årsagerne både er berøringsangst og mangel på viden.

”Man bør forholde sig aktivt til området ude i institutionerne og skabe sig en fælles praksis, der er baseret på viden. Hvis man ikke gør det, risikerer man, at man kommer til at begrænse det sunde og normale unødigt, fordi man er bange for kritik.

Men der er også risiko for, at man ikke får grebet ind, hvis et barn opfører sig afvigende. Hvis man får seksualiteten med ind i den pædagogiske faglighed, vil det også være langt lettere at gå ind i en konstruktiv dialog med de forældre, som bliver bekymrede over noget, som faktisk er helt normalt,” siger Mimi Strange.


Normal leg og adfærd i børnehavealderen
  • Leger alderssvarende seksuelt prægede lege med jævnaldrende
  • Leger seksuelle lege med andre børn, som er præget af ligeværdighed, jævnbyrdighed, gensidighed og nysgerrighed
  • Tager på familiemedlemmers kønsdele og bryster
  • Undersøger sig selv
  • Leger far, mor og børn
  • Siger frække ord
  • Udforsker forskellene mellem drenge og piger
  • Leger doktorlege med seksuelt indhold, hvor man undersøger hinanden
  • Spørger om køn og forplantning
  • Stimulerer sig selv ved at røre ved kønsorganer eller gnide dem mod noget
  • Viser sig frem
  • Kan have erektion

Adfærd, der kræver skærpet opmærksomhed og indgriben. Børnehavealder

  • Udviser overdreven interesse for eller overdreven optagethed af seksuelle aktiviteter
  • Udviser seksuel grænseoverskridende adfærd frem for andre mere alderssvarende aktiviteter/lege
  • Udviser seksuel adfærd, som adskiller sig fra andre børns naturlige nysgerrighed
  • Udviser ikke alderssvarende viden om seksualitet, fx påfaldende fremmelig eller voksenagtig viden om sex
  • Leger seksuelle lege, som fører til beklagelser fra andre børn
  • Indgår i seksuelle aktiviteter, hvor der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem de børn, som indgår
  • Leger vedvarende med afføring
  • Er tydeligt seksuelt indladende/opfordrende overfor voksne
  • Prøver gentagne gange at få andre børn eller voksne til at berøre sine kønsorganer
  • Slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv
  • Prøver at gennemføre samleje genitalt eller analt
  • Prøver gentagne gange at putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse - på trods af smerte og/eller irettesættelser fra voksne
  • Er fikseret på sex og primus motor i de seksuelle aktiviteter eller taler og tegner emnet konstant
  • Dæmper på trods af kraftig irettesættelse fra voksne ikke sin adfærd

Adfærd, der kræver øjeblikkelig indgriben. Børnehavealder

  • Når et andet barn fortæller om overgreb fx i form af orale, anale eller vaginale penetrationer eller anden intimiderende fysisk krænkelse
  • Prøver at tvinge andre til at tage på dets kønsdele
  • Tvinger ting ind i vagina og anus på sig selv og andre, selv om det er forbundet med smerte
  • Tvinger andre børn til at lege doktor
  • Tvinger andre børn til at tage tøjet af
  • Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem
  • Leger kønsrollelege på en vred og aggressiv måde
  • Udøver seksuelle handlinger mod andre, der gør ondt
  • Finder nemme ofre – fx andre børn der er svagere og lokker eller truer til seksuelle aktiviteter
  • Udviser seksuel adfærd, der virker tvangsmæssig eller aggressiv
  • Reagerer på krise (fx vold i hjemmet) ved at foretage seksuelle handlinger på andre børn, der ikke deltager frivilligt
  • Virker ligeglad, selvom dets handlinger skader eller gør ondt på et andet barn, eller det andet barn tydeligt er ulykkeligt
  • Seksuel kontakt med dyr

Kilde: Bekymringsbarometret. Kan ses i sin helhed på www.januscentret.dk


Om småbørns seksualitet

Bogen Lige muligheder - om pædagogens arbejde med køn, seksualitet og mangfoldighed er skrevet til det nye modul ”Køn, seksualitet og mangfoldighed” på pædagoguddannelsen.

Men bogen indeholder relevant viden til alle pædagogiske medarbejdere og indeholder blandt andet et længere kapitel om den normale seksuelle udvikling hos børn samt om bekymrende seksuel adfærd hos børn, herunder årsager og risikogrupper.

Bogen er redigeret af Margrethe Hjerrild og er udkommet på Akademisk Forlag.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10686 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10686 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10686 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo