LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2015
  • Blad nr. 10
  • Nyt fra PLS
 

Sidemenu

  • Leder: Lad os undgå politiske studehandler om ny struktur
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • København får ikke uvildige tilsyn
     
  • Tema: På skolebænken i vuggestue og børnehave
     
  • Tema: Man zoomer ind på de synlige mål
     
  • Tema: Børn før metoder
     
  • Tema: Indragelse er godt for faglighed og arbejdsglæde
     
  • Tema: Drop dog læreplanstemaer og klare mål - og pas jeres arbejde
     
  • Mere mand-til-mand-snak end pædagogik
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Nyheder
     
  • Muh for mælk og tæt forældrekontakt
     
  • Bøger
     
  • LFS-medlemsarrangement om børn og unge i sorg
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
9.9.2015  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Nyt fra PLS

Vejledning - vejen til en god praktik

Der er studerende fra både 1. 2. og 3. praktikperiode rundt omkring på de københavnske institutioner. Læs her om vejledning og læringsmål i hhv. ny og gammel uddannelse.

Tekst: Klaus Berdiin Jensen

Det er vigtigt for de studerende i 3. praktikperiode, at der i løbet af de første tre uger af praktikken udarbejdes mål for de kommende seks måneder på praktikinstitutionen.

Praktikkens læringsmål er centrale i den studerendes uddannelse. Det er derfor vigtigt, at I som praktikinstitution er med til at udarbejde målene for praktikken - først og fremmest for at sikre jer, at den studerendes mål for praktikken er realistiske fx i forhold til de fysiske og praktiske rammer på institutionen.

Derudover kan I også være med til at sikre, at I kan stille nogle krav til den studerende, som I mener, er vigtige netop for jeres institution.

Der skal til gengæld ikke opstilles individuelle mål for praktikken for de studerende i 1. og 2. praktikperiode. De er nemlig tilknyttet den ny uddannelse og skal afslutte praktikken med en eksamen. Den studerende skal vurderes i forhold til, hvordan hun eller han har arbejdet med de centrale kompetencemål, der er beskrevet i bekendtgørelsen for pædagoguddannelsen.

Vejledning til alle

Det er her, vejledningen kommer ind. Det er vigtigt, at I i starten af praktikken aftaler, hvordan vejledningen af den studerende skal foregå. I PLS anbefaler vi, at der er skemalagt vejledning i en til to timer pr. uge.
Det er en rigtig god ide, at der er en dagsorden til hvert møde, samt at der bliver taget referat af vejledningsmødet. Det er oplagt at I ved hver vejledningstime tager udgangspunkt i læringsmålene - laver status og drøfter, hvor langt den studerende er nået med de enkelte mål (uanset om de er på ny eller gammel uddannelse). Praktikvejledning er selvfølgeligt en del af arbejdstiden.

Den studerende har en fast praktikvejleder i institutionen. Overordnet er det ledelsens ansvar at sørge for vejledning og vurdering af den studerende, men det at have studerende og uddanne kommende kolleger er et fælles ansvar for hele institutionen. Derfor skal der herfra lyde en opfordring til at alle institutionens ansatte er med til at løfte denne opgave. Den skemalagte vejledning er et must, men løbende vejledning i den konkrete situation er guld værd.

I må gerne stille krav

Pædagogstuderende kommer med mange gode ideer og nysgerrighed, når de starter i praktik på jeres institution. Det er oplagt at benytte sig af den energi, eksempelvis til at blive opdateret og inspireret til ny faglig litteratur, oplæg på personalemøder eller nye projekter i institutionen. I kan også aftale, at det er den studerende, der sørger for dagsorden og referater i forhold til vejledningsmøderne.

Få hjælp hos PLS

PLS er eksperter i pædagoguddannelsen, og du kan finde information omkring uddannelsen, praktikkerne m.m. på vores hjemmeside www.pls.dk.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på telefon 3546 5880, hvis du har spørgsmål eller brug for vejledning

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10521 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10521 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10521 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo