LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2018
     
     
    2017
     
     
    2010-2016
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2018
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    LO - Landsorganisationen i Danmark
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ny FOA-formand er valgt
     
     
    4. maj - befrielsesaftenen
     
     
    Erna prisen 2018 uddeles til seniorforsker cand. psyk. og ph.d. Karsten Tuft.
     
     
    1,5 mill. lønmodtagere samles
     
     
    Gratis inspirationsseminar om fysiske læringsmiljøer
     
     
    Københavns kommunes økonomi 2018
     
     
    Søg midler til at gøre jeres arbejdsplads bedre
     
     
    Læringsfestival 2018 i København
     
     
    LFS-kalenderen for 2018
     
     
    Meld en regel - vær med til at kassere unødvendige registreringer og krav
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Gode råd i jobsøgningen
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    AFLYST 18.4.: Få tjek på din pension og din løn
     
     
    24.4.: Temamøde om mobning
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    11. maj 2018: LFS holder lukket på indeklemt dag
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    17.4.: TR-stormøde i Odense
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Fra 1.3.: Kursustilbud: Budgetforløb 2017 - om arbejdspladsens budget
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Tryghedspulje - ved nedkæringer m.v.
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Frederiksberg kommunes krisehjælp
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Persondataloven
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Demonstration 7. marts: For vores velfærd
    Aktivisme og Velfærdsallince-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Kommunalvalg 2017
     
    Kommunalvalg 2017: Gør det en forskel? LFS-Nyt nr. 9 (2017)
     
     
    Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne, LFS-Nyt nr. 2 (2017)
     
     
    Kommunalvalg i København
     
     
    Kommunalvalg i dagplejen
     
     
    Kommunalvalg på Frederiksberg
     
     
    Arrangementer op til kommunalvalget
     
     
    Arkiv for tidligere kommunalvalgår
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommuneaftalen 2012
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Velfærd
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 9
  • Tvivl som forudsætning
 

Sidemenu

  • Leder: Væksthus for ledelse
     
  • Småt nyt
     
  • Dokumentation
     
  • Tvivl som forudsætning
     
  • Ungdomssanktion virker ikke
     
  • Skræddersyede sange
     
  • Netop nu
     
  • Hjernens veje og vildveje
     
  • Se mig
     
  • Dem uden fremtid
     
  • Nye bøger
     
  • Nyt fra områderne
     
  • Paulo Freire
     
  • Arbejdsretten har talt
     
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Læring for voksne

Af Tine Bjerre Larsen

TVIVL SOM FORUDSÆTNING

Hvis børns læring skal styrkes, skal de voksne også lære. Som leder går opgaven ud på at få sine medarbejdere til at turde slippe rutinen og tvivle på egen praksis, mener Thorleif Frøkjær, lektor på CVU-Storkøbenhavn.

"Nu har jeg gjort sådan i tyve år, og der er ingen forældre, der har klaget". Det kan være reaktionen, når man som leder præsenterer sine medarbejdere for at skulle lave pædagogiske læreplaner. Og det er forståeligt nok, at personalet ikke er specielt interesseret i at skulle ændre ved deres praksis, mener Thorleif Frøkjær , der er lektor på CVU-Storkøbenhavn og underviser pædagogisk personale i pædagogiske læreplaner.

"Modstanden mod læreplaner er i virkeligheden et forsvar. Det er altid forbundet med usikkerhed og angst at skulle lære nyt og ændre på sine vaner og rutiner. Men der er ingen vej udenom. Hvis lovgivningen skal have nogen betydning, er det de voksne og ikke kun børnene, der skal lære."

Siden Lov om Social Service fra 1998 har pædagoger haft til opgave at udvikle læringsmiljøer for børn. Derfor er det naturligt, mener han, at det arbejde støttes af tilllægget om pædagogiske læreplaner og et mere didaktisk fokus på den pædagogiske planlægning.

"Men det er langt vanskeligere at lære voksne noget end at lære børn noget. Hvis trygheden og meningen er til stede, så tager barnet ind direkte, mens vi voksne først skal "aflære" og have fjernet de filtre, som vi har opbygget gennem mange år. Som voksne skal vi turde bevæge os ind i tvivlen for at lære nyt", siger Thorleif Frøkjær.

"Tvivlen handler om, at man som pædagog står i et konstant dilemma, fordi man gør det bedste man formår i situationen, men samtidig ved, at man kunne have gjort noget andet – og måske bedre. Der er ikke facitlister og rigtigt og forkert i det pædagogiske arbejde."

Saml på succeshistorier

Det er den faglige stolthed og selvværdet, der kommer på spil, når man skal til at sætte spørgsmålstegn ved sin måde at arbejde på. Og for ikke at miste fodfæstet er det vigtigt, at man som leder får formuleret en række succeser først, mener Thorleif Frøkjær.

"Hvis lederen sidder på sit kontor og ser skovbussen komme hjem med trætte, men glade voksne og børn, så er det vigtigt at gå ud og fortælle medarbejderne det. Det er ikke sikkert, at de voksne selv er opmærksom på, at de ser anderledes glade ud, end de plejer, og der skal man som leder spørge ind til hvilke oplevelser, der ligger bag", siger han og fortsætter:

"Det kan også være, at lederen ser en situation, hvor tre drenge har en konflikt og en medarbejder er på vej over til dem for at grib ind, men standser på vejen, fordi hun ser, at de selv løser konflikten. Hvis lederen ikke får sagt: "hvor var det godt, at du ventede og ikke involverede dig", så opdager medarbejderen ikke, hvad det er hu har gjort."

Det handler om at få gjort "den tavse viden" synlig og få motiveret medarbejderne til at skrive eksempler på hverdagens gode oplevelser ned, mener han.

"Når man føler sig anerkendt og ved, at der er noget man er god til, er det ikke så farligt at ændre ved ting i hverdagen, men der er stor modstand mod at skulle skrive ting ned i kinabogen. Mange pædagoger mener ikke, at de kan finde ud af det, og man begynder måske at tage billeder i stedet for. Billeder og tegninger kan være et fint supplement, men giver ikke den samme refleksion over praksis som en fortælling. En række refleksionsmetoder kan hjælpe med at få de væsentlige informationer om praksis frem og give mod til at tvivle og overveje, om der skal ske ændringer. Men lægger man bare bogen ned i skuffen, når man har skrevet sin fortælling, stoppes læringsprocessen. Næste trin er at medarbejderen læser praksisfortællingen op for kollegerne ved næste personalemøde og diskuterer, hvad de kan bruge den til", siger Thorleif Frøkjær.

Begynd i ledelsesrummet

Det handler om at skabe et voksentpædagogisk læringsmiljø, og Thorleif Frøkjær anbefaler, at man som leder begynder i ledelsesrummet. Det vil sige sammen med souschefen og måske afdelingslederen og i de ledernetværk, der er etableret i mange kommuner. På den måde får man overblik over, hvad der er det nye i opgaven med at udarbejde pædagogiske læreplaner.

"For de daginstitutioner, som har udviklet virksomhedsplaner og årsplaner som et pædagogisk arbejds- og styringsredskab, vil opgaven ikke være så ny. Her har man mange års erfaringer med at beskrive praksis og institutionens målsætninger og skal måske skabe præciseringer i forhold til læring. Ellers kan jeg ikke give nogen opskrifter. Hver enkelt kommune formulerer krav til lederen, og der er store forskelle på, hvordan man lægger op til at arbejde med læreplanerne", vurderer han.

"Nogle steder er læreplanen en del af årsplanen eller virksomhedsplanen, andre steder er den et bilag eller et helt nyt selvstændigt værk. Nogle vælger at aflive virksomhedsplanerne, og det mener jeg er dybt betænkeligt. Derved slipper man alle de gode erfaringer, man har med at bruge virksomhedsplanen som styringsredskab, og man risikerer at skulle starte helt fra år 0. Jeg vil meget kraftigt opfordre til, at man holder fast i de bedste erfaringer og så bare går i gang", siger Thorleif Frøkjær.

Han foreslår, at man bringer ledelsen ud på den enkelte stue ved at gøre læreplansarbejdet til projektforløb der og lade hver stue udpege en projektleder.

"Det er oplagt i større institutioner at lade en pædagog lede stuens læreplanspraksis, så man hjælpes ad med at finde spor i forhold til lovens seks temaer. Projektlederne skal have et forum, hvor de uddanner hinanden og udveksler erfaringer og mødes med en pædagogisk konsulent udefra, hvis ledelsen ikke er klædt på til udannelsesopgaven", siger Thorleif Frøkjær.

Gammeldags praksis gør ændringer svære 

Det er også lederen, der skal sørge for, at den enkelte medarbejder ledes og uddannes og får faglig feedback og supervision.

"Man kan begynde med at forholde sig til, hvilke traditioner man har for uddannelse. Mange steder melder den enkelte medarbejder sig af lyst til et kursus omkring 1. januar. Her skal lederen nu gå ind og vurdere, hvilke kompetencer den enkelte og arbejdspladsen har brug for at udvikle. Den styring gælder kurser og uddannelse, men også hele kulturen i institutionen."

"Daginstitutioner er autonome enheder, som har deres traditioner og gør som de plejer. Mange institutioner har en gennemritualiseret mødepraksis. Personalemøder foregår, som de har gjort de sidste tyve år. To gange om måneden mødes personalet klokken halvseks. De starter med at spise, og så har man lige fået lavet sig en dagsorden på 12-15 punkter. Først gennemgås alle de informationer, lederen har fået fra forvaltningen, så fortæller dem, der har været på kursus dybt og længe om det, og der bliver ikke meget tid tilbage til at tale om børnene. En sådan mødekultur gør det ualmindeligt svært at ændre ved noget, fordi den bekræfter at "her går det godt", siger Thorleif Frøkjær.

Skal man ændre og skabe udvikling skal man se på hele organiseringen af institutionen. En gammeldags stueopdeling kan også være en stopklods for udvikling, mener han. "Den fastholder på samme måde den gamle og trygge kultur, og udelukker inspiration og faglig udveksling. Når man isolerer tre voksne på rød stue, så skal der meget sygdom til, før man får en af dem til at gå over på blå stue. Men efterhånden er man ved at finde ud af, at det er en svaghed at man lukker børn og voksne inde", siger Thorleif Frøkjær.

Krisen tager to år

Der kan være mange måder at lave pædagogiske læreplaner på, og Thorleif Frøkjær vil anbefale, at man går utraditionelt til værks.

"I stedet for at indkalde til personalemøde kan det være en ide at tage afsæt i praksis. I nogle institutioner vil det være oplagt at arbejde med fortællinger om hverdagspraksis – f.eks. morgenåbningen eller bleskift. I andre institutioner kan man fortsætte med de gode projekterfaringer man har eller lave et kunstprojekt som indgang til læreplanerne. Det gjorde personalet i en institution, hvor de valgte at inspirere børnene med et besøg af en kunstpædagog og et besøg på et museum. Man inddrager dokumentation i planlægningen ved at lave børneinterviews og praksisfortællinger. Og ved at vælge et fælles projekt får man standset op og set på de kompetencer, der allerede er i institutionen og reflekteret, hvad det er for et læringsmiljø, der etableres for børn og voksne", siger Thorleif Frøkjær.

Thorleif Frøkjær underviser på 10-dages kurser, som skal klæde ledelser på til opgaven med at lave pædagogiske læreplaner, som han kalder et "hårdt, men dejligt udviklingsarbejde". "Det er en faglig, pædagogisk krise at skulle ændre sin måde at arbejde og tænke på, og som alle andre kriser – skilsmisser og det første barn f.eks. – tager kriseforløbet godt to år. Forløber "krisen" godt, fører den til en ny erkendelse og indsigt om sig selv, men først skal man turde give slip på sine vaner og sin tryghed. Gør man det, kan det til gengæld betyde en stor ændring for hele daginstitutionen, for personale, forældre og børn", siger Thorleif Frøkjær.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1042 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1042 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1042 Loadtid: 0.065 sek.
Download logo