LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte
     
     
    Budgetaftale 2020 i København
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
     
    Nyt job: Pædagog til køkkenet i Fritidscenter Tingbjerg
     
     
    Nyt job: Energiske pædagogiske medarbejdere til børnehaven i Børnehuset GAIA på Amager
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Sårbarhed som målestok for modige arbejdsfællesskaber
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement 26.2.2020:
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 8
  • Det tværfaglige rum
 

Sidemenu

  • Leder: Giv tid...
     
  • Småt nyt
     
  • Vippeprincippet
     
  • Det tværfaglige rum
     
  • Netop nu
     
  • Eventyrlig kunst
     
  • Motorik for étårige
     
  • Den dynamiske gruppe
     
  • Nye bøger
     
  • Tyrkiet tur-retur
     
  • Lederklummen
     
  • Miljøcertifikat
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Af Elisabeth Lockert Lange

Det tværfaglige rum

Gensidig respekt, fælles forpligtelse og hurtigere indsats er nogle af de vigtigste resultater af et projekt i Sundby Nord om udvikling og styrkelse af den tværfaglige indsat for børn og unge.

Fælles sprog, udvikling og systematik i det tværfaglige arbejde for børn og unge mellem 0-17 år er et kompetenceudviklingsprojekt i Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen med fokus på kompetenceudvikling, læring og tværfaglighed. Deltagerne, 46 mennesker i alt, har været pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, pædagogiske konsulenter, socialrådgivere og en psykolog. Budgettet var på 800.000 kr. og projektet skulle vare et år. Projektet er nu slut og evalueret. De spørgeskemaundersøgelser der løbende er lavet viser en meget stor stigning – på 66,6 pct. – i medarbejdernes tilfredshed med det tværfaglige samarbejde.

Hvad gør en pædagog når hun er bekymret for et barn? Hvem kan hun henvende sig til og få råd og vejledning? Hvad skal hun lægge mærke til af signaler, er bekymringen overhovedet begrundet? Hvordan skriver hun en underretning og hvad sker der efter den er afleveret? Og ikke mindst hvordan forløber det videre samarbejde?

Disse spørgsmål står mange både pædagoger, lærere og andre faggrupper, som arbejder med børn, usikre overfor. Men det behøver de nu i mindre grad end tidligere efter socialpædagog og tillidsrepræsentant Karin Dige Andersen fra børnefamilieteamet i Sundby Nord har udarbejdet en pjece om emnet, Handleguide for den tværfaglige indsats i Sundby Nord (se nærmere i boksen).

Pjecen er en del af et projekt med fokus på den tværfaglige indsats og det tværfaglige arbejde i Sundby Nord. Projektet, som Karin Andersen har været koordinator for, er nu afsluttet efter et års arbejde. I løbet af projektåret har børnefamilieteamet arbejdet med tværfagligt samarbejde mellem sundhedsplejersker, vuggestuer, børnehaver, integrerede institutioner, fritidshjem, klubber, skoler og teamet selv. I alt har 46 mennesker deltaget i projektet.

"Først og fremmest er vores resultater til fordel for børnene og familierne. Vi kommer hurtigere ind i familierne, fordi vi langt hurtigere henvender os til hinanden, når vi ser signaler på problemer, også uden at have en egentlig sag. En af projektets store succeser er den gensidige respekt, vi har fået for hinanden, og at alle forpligter sig og udbreder tanken om det tværfaglige arbejde i alle vores netværk,", vurderer Karin Andersen, som selv har arbejdet i både daginstitution og døgninstitution og derfor kender problemerne indefra.

"Vi er simpelthen blevet bedre til den tværfaglig indsats, Bl.a. fordi vi har fået en indsigt i hinandens arbejde og fået fjernet usikkerhed og myter om, hvad vi hver især laver. Man får respekt for hinanden, når man erfarer hvad de andre laver. I opstarten var der en del anklager, men efterhånden som folk forstod hinandens arbejde og hvor stor indsatsen er, så forsvandt forforståelsen og fordommene."

Tidligere ventede institutionerne ofte for længe, før de underrettede socialforvaltningen, og når de gjorde det havde de en forventning om at der så skete noget med det samme, siger Karin Andersen.

"Men sådan fungerer det ikke, for først skal børnefamilieteamet ind og undersøge sagen, og så føler institutionerne ikke at der sker noget. Nu mødes vi alle sammen langt tidligere, og det gør at der også gribes ind tidligere. Folk har fået ændret vaner, og ofte betyder det at problemerne ikke vokser sig så store, som de ellers ville gøre."

Fælles netværksmøde

Projektet har resulteret i en række tiltag, som gør det tværfaglige arbejde lettere og hurtigere. Et de allervigtigste er at der om hver sag holdes et fælles netværksmøde, hvor alle de involverede parter er med, familien, barnet selv hvis det er stort nok, lærer, pædagog, sundhedsplejerske, socialrådgiver, evt. psykolog.

"På dette møde hører alle det samme samtidig, oplysningerne skal ikke bagefter overleveres med alle de misforståelser det kan give. Og det er alles ansvar at dette møde holdes, ikke kun socialrådgiverens som koordinator. Det er også en ændring fra tidligere, hvor pædagogerne ofte slap ansvaret, når de havde afleveret underretningen. Sådan er det ikke mere, nu skal vi først for alvor samarbejde! Og institutionerne kan også selv ringe ind og høre om hvad der sker og bede om et netværksmøde. Og det rykker! Jeg kan se at de nu selv tager initiativet og ikke venter. I det hele taget tager alle mere ansvar og følger mere op på tingene", glæder Karin Andersen sig over.

Som en udløber af projektet er der nedsat et tværfagligt tea med deltagere fra børnefamilieteam, skoler, dagpleje, institutioner, alkoholenhed, politi m.fl., som mødes én gang om måneden. Ho denne gruppe kan Sundby Nords institutioner og skoler bestille tid til et møde om en bekymringssag. Dette tværfaglige team er i stedet for det udrykningshold, som projektet oprindeligt opererede med, men droppede på grund af hverdagens pres.

"Ordningen med en kontaktperson, en socialrådgiver, tilknyttet hver institution, som har været her hele tiden, er nu langt tydeligere og kendt af alle, og det var et af vores mål. Samtidig er den udvidet til også at omfatte klubber og fritidshjem. I det hele taget besluttede vi at invitere U&U institutionerne med ind i projektet, og de har deltaget på lige fod. Institutionerne kan bedre den tilknyttede socialrådgiver om at komme på besøg og fortælle om hvad de skal gøre, hvis de er bekymrede for et barn, og måske er lidt nervøse ved at henvende sig i børnefamilieteamet. Hvad de godt kan være, de ved jo at forældrene skal se alt de skriver om familien."

Karin Andersen fremhæver som et af de grundlæggende resultater ved projektet at alle nu har samme mål for arbejdet.

"Tidligere kunne sundhedsplejerske, skole og vi på centret arbejde med samme barn og samme familie uden at vi gjorde det ud fra samme mål. Nu har vi samme mål og samme retning i arbejdet. Barnet får på den måde en oplevelse af at "mange vil mig det godt", og familien oplever indsatsen som mere samlet", siger hun og giveret eksempel med en 11-årig pige, som bl.a. pjækkede meget og mente at læreren var efter hende.

"I virkeligheden var han bekymret, og vi mødtes alle sammen til et netværksmøde, også pigen. På spørgsmålet om hvad der skulle til for at hun vendte tilbage til skole, svarere hun "møder som dette". Hun så at vi alle gerne ville gøre en forskel for hende, og hun havde behov for at føle at andre rent faktisk ville hende. Det rykker for barnet."

Den nye måde at arbejde på betyder også større medinddragelse af forældrene.

"Det er jo deres liv, og det er vigtigt at gøre dem ansvarlige i stedet for at hjælpe dem. Det der giver forandringer er jo at forældrene selv tager ansvar for problemet. Institutionerne inddrager dem allerede når de henvender sig her. Der laves så en undersøgelse af hele situationen med fokus på hvad de selv mener de har af problemer, og hvordan de foreslår at løse dem."

Fokus på faglighed

Projektet har været solidt teoretisk funderet. De mange forskellige faggrupper, pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, pædagogisk konsulent foruden børnefamilieteamet, hvor alle (pædagoger, socialrådgivere, psykolog, ungerådgiverne) deltog, fik fem dages undervisning, og derudover, opdelt i fire tværfaglige grupper, supervision 12 gange i tre timer. Bl.a. har de lært, hvordan de bedst stiller spørgsmål til familien.

Det teoretiske grundlag var den systemiske tænkning med anerkendende kommunikation, satsen på det der lykkes og "samarbejdets tre domæner". Her opereres med det personlige domæne (hvad synes jeg om det), refleksionens domæne (hvordan kan vi forstå det her) og produktionens domæne (hvad skal vi gøre/love og regler). Disse domæneteorier har optaget deltagerne meget, da de er anvendelige i forhold til refleksion i faglige sammenhænge i det daglige arbejde.

Hele vejen igennem forløbet har der været meget fokus på faglighed. I de tre timers supervisionssessioner havde de sager oppe og kunne få støtte til dem. Og også i supervisionen har der været indlagt lidt undervisning.

"Det har været meget værdifuldt med så meget ny viden. Også supervisionen har øget vores faglighed, for det er noget helt andet der opstår, når vi sidder sammen tværfagligt", siger Karin Andersen.

Mange af deltagerne har da også givet meget positivt respons over forløbet, fortæller hun. To spørgeskemaundersøgelser viser en tilfredshed med det tværfaglige samarbejde, som langt overstiger forventningerne. Nogle har begejstret meldt tilbage, at de i langt højere grad reflekterer, inden de tager beslutninger, og andre har fremhævet at arbejdet har højnet deres professionelle nysgerrighed og faglighed.

Og selv efter projektet er færdigt fortsætter det. 13 af deltagerne tværfagligt sammensat skal nu deltage i fokusinterview med underviserne om hvad det har betydet for dem. Og undervejs har de fremlagt projektet og dets resultaterne flere steder, bl.a. i U&U på Islands Brygge og fortalt om mulighederne i det.

"Et projekt som dette har gjort meget for at mane myter i jorden om at vi tvangsfjerner børn. Vi kommer i højere grad ud til møder og fortæller om muligheder for hjælp, før noget er blevet til en egentlig sag. Og møder af den slags betyder at problematikken ofte bliver mindre, hvis det ender som en sag."

Andre initiativer er åbent hus på centret, så der kommer ansigter på samarbejdspartnerne.

"Vi vil også invitere alle nyansatte i Sundby Nord ind og fortælle, hvad vi laver, så vi fjerner usikkerhed og farlighed. Så der er mange udløbere af dette projekt, som jeg kører videre med, selvom det egentlig er slut. Alle mål vi har sat os er lykkedes", siger Karin Andersen som kun har oplevet en mangel, nemlig at PPR ikke har været medtænkt i forløbet.

Handleguide for den tværfaglige indsats i Sundby Nord er allerede en succes. I sin korte levetid er den blevet stærkt efterspurgt, og den er allerede sendt ud til alle medarbejdere i U&U, F&A og skoler i Sundby Nord.

Det er der ikke noget at sige til. Dels handler den om et emne som mange arbejder med, dels gør den det på en overskuelig og jordnær måde.Pjecen giver svar på alle de spørgsmål, som mange der arbejder med bekymringsbørn oplever. Såsom hvor kan jeg søge råd, hvad skal jeg være opmærksom på hos børnene, hvornår skal jeg skrive en underretning, hvad skal den indeholde, hvad foregår når den er modtaget, hvordan forløber det videre samarbejde, og hvad gør jeg i en akut situation.

Alle disse emner gennemgås enkelt og præcist i pjecen foruden mange andre fx hvad man gør, hvis barnet hentes af en alkoholpåvirket mor eller far, og hvordan man agerer i i voldsprægede sager. Ud over alle de gode råd om handlemuligheder er pjecen meget brugsrettet med mange konkrete oplysninger, som hvilke kontaktpersoner der er tilknyttet hvilke daginstitutioner, telefonnumre og adresser på diverse institutioner, ungerådgivning, børnefamilieteamets medarbejdere, sundhedsplejersker og mange andre.

Hvis du ønsker et eksemplar kan du henvende dig til forfatteren, socialpædagog Karin Andersen på tlf. 26 37 24 42 eller familiekonsulent Majbritt Strøm tlf. 20 84 99 30. Pjecen lægges desuden ud på Sundby Nords hjemmeside.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1027 Loadtid: 0.165 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1027 Loadtid: 0.165 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1027 Loadtid: 0.165 sek.
Download logo