LFS’ Ledersektion på specialområdet
Nyhedsbrev nr. 18
23.3.2015
Kære Ledere
BUM/VUM
Som flere af jer ved, har der i 2014 været nedsat en arbejdsgruppe vedr. budgetstyringsmodeller, der har haft som formål bredt at se på de eksisterende budgetstyringsmodeller, samt komme med forslag til hvordan man kan forbedre dem.
Arbejdsgruppens konklusion er, at der ikke kan anbefales en styremodel dækkende alle 3 borgercenterområder, da der er mange hensyn/formål at indfri på de forskellige områder.
Derfor anbefales det, at de nye borgercentre foretager et serviceeftersyn i periode april til september 15, således at mulige justeringer kan have en effekt fra 2016.
Arbejdsgruppen foreslår at der principielt, sker en opprioritering af følgende hensyn:
- Økonomisk forudsigelighed for både myndighedscentre og tilbud.
- Enkelthed (så ressourcer ikke bruges på administration ifm. beregning og afregning).
- Dialog (så begge parter er inddraget i de rigtige faglige løsninger og en rimelig ressourcetildeling).
De faglige organisationer, som var repræsenteret i arbejdsgruppen med Jens Theodor Ahm (HK) og Niels Andersen (LFS), har igennem arbejdsgruppens arbejde, talt for at etablere en budgetmodel, med et højt grundbudget (80 %), og en mindre andel til konkret udmøntning efter en aftalt model.
Modellen er vedlagt dette nyhedsbrev, sammen med arbejdsgruppens rapport, og en teknisk gennemgang af eksisterende budgetstyringsmodeller:
Afrapportering fra arbejdsgruppe vedr. budgetstyringsmodeller (pdf)
Indstilling: Afrapportering fra arbejdsgruppen (pdf)
Teknisk gennemgang budgetstyringsmodeller (pdf)
LFS´forslag til budgetmodel (pdf)
Direktionen behandlede rapporten og dens indstillinger her i februar og besluttede følgende:
”Direktionen tog arbejdsgruppens afrapportering til efterretning og kvitterede for oplægget, der understøtter ideen med borgercentrene. Direktionen besluttede, at den selv vil gå i dialog med borgercentrene om den videre proces, så processen matcher de enkelte borgercentres specifikke situation og aktuelle udfordringer og ressourcer.
Arbejdsgruppens opgave er således afsluttet. Dog kan arbejdsgruppen senere blive indkaldt til at deltage i drøftelser, når borgercentrene har haft mulighed for at arbejde med budgetstyringsmodellerne ud fra gruppens anbefalinger.”
Vi forventer derfor, at de nye borgercentre snart går i gang med denne opgave, og at det sikres at medarbejderne deltager heri, via de forhåbentlig snart ny nedsatte MED-forummer.
Husk møderne den 21.4.2015
Som tidligere annonceret har vi medlemsmøde med Adm. Direktør for SOF Anette Laigaard d. 21.4. om Ledelse og Tillidsreformen.
Efterfølgende har vi generalforsamling, og vi satser på at få valgt et par nye ledere og specielt mellemledere til bestyrelsen. Tilmeld jer via linket her (I skal bare bruge jeres cpr.nr.): www.lfs.dk/10069
På medlemsmødet forventer vi, en spændende dialog med Anette om de kompetencer og egenskaber, som man må forvente lederne besidder – i en tillidsbaseret organisation, samtidig med at der også gerne skulle blive plads til en statusopgørelse: Hvor langt er vi kommet med tillidsreformen.
Vel mødt!
Grete Bøegh Svendsen, Gitte Thøgersen, Kate Holmegaard, Kurt Carlsen, Henrik V. Nielsen